TOP

Klanten geven meer uit in frisse omgeving

Uit onderzoek van Consumatics is gebleken dat planten en frisse, fruitige geuren invloed hebben op het koopgedrag van consumenten.

Consumenten blijken meer geld uit te geven in een winkelcentrum als de omgeving fruitig en fris ruikt. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Consumatics dat is uitgevoerd in winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht. Bezoekers besteden gemiddeld 39 procent meer als de omgeving is aangekleed met planten. Ook vinden klanten het plezieriger om te winkelen in een omgeving met een frisse of fruitige geur.

Planten en geuren
Bij de in – en uitgangen van het winkelcentrum waren interieurplanten en geurverspreiders geplaatst zonder dat de consumenten dit wisten. Een mandarijnluchtje en een frisse, schone lucht. Gedurende een langere periode zijn 500 bezoekers ondervraagd naar hun veiligheidsgevoel en tevredenheid. Er is gebleken dat het veiligheidsgevoel met 17 procent is gestegen nadat de geurverspreiders en planten waren geplaatst.

Simpele aanpassing
Dolf Mook, woordvoerder namens Winkeliersvereniging Winkelcentrum Kanaleneiland vertelt in een persbericht: “Het wetenschappelijk onderzoek laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het toont aan dat we met een simpele aanpassing stappen kunnen zetten. We overwegen sterk structureel geuren te verspreiden om zo de perceptie van veiligheid een impuls te geven.”