TOP

Jeanslabel to watch: Denim.lab [interview]

Een jaar geleden besloot Sander van de Vecht om een eigen denimmerk te starten. Een gewaagde stap in de overvolle jeansmarkt, maar hij is overtuigd van de kwaliteit van zijn merk. “Denim.lab is voor mij geen hobby. Ik wil een serieuze speler worden.”
Jeansspecialist Sander van de Vecht is geen onbekende voor veel mensen in de branche. Ze kennen hem van zijn werk als denim developer voor bedrijven als G-sus, J.C Rags en Tommy of van zijn eigen productiebedrijf. Wat echter maar weinig mensen weten, is dat hij al een jaar bezig is met zijn eigen jeanslabel Denim.lab. Stilletjes, onder de radar. Nu Van de Vecht de distributie voor Nederland rond heeft met Fashion Works, vindt hij het tijd om het merk verder te introduceren.
Zit Nederland nog te wachten op een nieuw denimlabel?
“Ja dat denk ik wel. De concurrentie is inderdaad hevig, maar er zijn zeker kansen voor nieuwe labels. De bekende grote namen hebben eigenlijk alleen hun naam nog. Ze werken nog steeds met ouderwetse, slechte marges van 2.4 en de kwaliteit van hun jeans is de laatste jaren ook nog eens achteruit gegaan. Zelfstandige winkeliers willen graag vernieuwing in hun winkel om zich te onderscheiden van de massa. Dat krijgen ze niet door dezelfde merken te verkopen die al overal te verkrijgen zijn. Ik denk dat ik met Denim.lab de retailer iets kan bieden. Een goed product, een goede verkoopprijs en een goede marge tot aan 3.0. ”
Hoe krijg jij het voor elkaar om kwaliteit te leveren tegen een goede prijs?
“Ik heb geen ‘fancy’ showroom, heb geen duur hoofdkantoor of dure organisatie. De kosten probeer ik zo laag mogelijk te houden, zodat ik een goede marge kan bieden. Dit is mijn droom, ik heb jaren gespaard om geld te kunnen investeren in een eigen merk. Met mijn eigen productiebedrijf laat ik mijn jeans maken in Tunesië en Thailand, waar ik al jaren werk en een hele goede relatie heb opgebouwd met de fabrikanten. Ik zit overal bovenop en bepaal wat er wel of niet wordt geproduceerd. Neem maar van mij aan; als ik het niet goed vind, wordt het niet gemaakt. Daarnaast geloof ik heel erg in productspecialisatie. Het is zo moeilijk om goede broeken te maken, ik denk dat merken die totaalcollecties maken dat specialisme missen. En dat zie je helaas terug in de kwaliteit.”

Hoe ziet de collectie van Denim.lab eruit?
“Denim.lab bestaat uit een mannen- en een vrouwenjeanscollectie. Voor mannen maak ik drie fits in acht wassingen en voor vrouwen vier fits in tien wassingen. De look loopt van vrij clean tot ripped en repaired voor winkelverkooprijzen tussen de €89 en €139. Dry denim maak ik niet, want die afzetmarkt vind ik commercieel gezien te klein. Denim.lab is voor mij geen hobby, ik wil een serieuze speler worden. Deze zomer komt daar nog een mooi selvagepakket bij en ik produceer met Mini.labs spijkerbroekjes en jasjes voor kids, gemaakt van japanse (stretch) selvage denim. Denim.lab bestaat uit twee collecties per jaar. Lekker ouderwets, want denim heeft tijd nodig in de winkel. Het is eeuwig zonde om meerdere collecties te maken want die belanden alleen maar in de uitverkoop. Daarnaast heb ik een uitgebreid n.o.o.s-programma opgezet.”

Hoeveel verkooppunten heb je nu?
“In Nederland heb ik nu vijftien deuren en in Duitsland begint het te lopen. Het aantal verkooppunten zal snel groeien want Deco is met een groot deel van hun leden ingestapt en ook Euretco is positief in advies naar hun leden. Fashion Works gaat de distributie doen in Nederland, zodat het merk verder kan worden uitgerold. Het lukt me niet meer om de backoffice in mijn eentje te managen. Deze zomer wil ik met Denim.lab naar de beurzen, ben erg benieuwd naar de reacties.” 

www.denimlab.nl. Inkoop via: Fashion Works, 030-6860930

Denimlab4

Denimlab3