TOP

Kiss and Tell: ethical fashion met een verhaal [interview]

De van oorsprong Iraanse Bahareh Panjeh Shahi startte twee jaar geleden haar ethical fashionmerk Kiss and Tell, fashionable kleding van handgeweven zijde. Ze won er de Marie Claire Starters Award mee en heeft haar bedrijf via crowdfunding verder gebracht. 'Het succes van crowdfunding zit in je gedrevenheid en passie.'

High-end duurzame kleding gemaakt van handgeweven zijde, dat is het idee achter het Kiss and Tell van Bahareh Panjeh Shahi. Het plan om dit label op te zetten ontstaat als Bahareh haar succesvolle carrière als advocate aan de Zuidas vaarwel zegt en op wereldreis gaat. ‘Ik heb zeven jaar lang als advocate gewerkt, maar ik haalde geen voldoening meer uit mijn werk. Ik heb de stekker eruit getrokken en ben gaan reizen. Ik geloof erin om je hart te volgen en het beste uit jezelf te halen. Ik wil later terug kunnen kijken op mijn leven en constateren dat ik een verschil heb kunnen maken.’

Wevers
Bahareh reist onder meer door India. In het noordoosten van India komt ze in lokale dorpjes waar ze ambachtslieden op de eeuwenoude traditionele manier ziet weven. Er worden prachtige stoffen gemaakt van zijde, waarbij de zijderups tijdens het proces niet gedood wordt, in tegenstelling tot de commerciële productie. Er wordt gewacht tot de rups in een vlinder is veranderd. Bahareh raakt er door gefascineerd. ‘Deze manier van weven wordt al eeuwenlang in India beoefend, maar ook in China, Tibet en Nepal.’

Als ze terug is in Nederland, besluit Bahareh het verhaal van de wevers en natuurlijke zijde te gaan delen. Ze stelt een businessplan op en doet mee met de Marie Claire Starters Award 2011. Die wint ze en ze verkrijgt een startkapitaal van 5000 euro. Haar merk Kiss and Tell is geboren. ‘De jury vond mijn businessplan uniek omdat ik een luxe merk met een verhaal heb neergezet, zonder in de geitenwollensokkensfeer te belanden. Het is een concept waarbij ik gebruikmaak van natuurlijke unieke zijde stoffen.’

Crowdfunding
Bahareh kan haar merk verder brengen dankzij crowdfunding. Daar heeft ze bewust voor gekozen. ‘Je moet als je aan crowdfunding begint eerst goede research doen. Het hangt natuurlijk helemaal van de industrie af welk platform bij je past. Je moet als ondernemer goed nadenken over de juiste  bedragen die je vraagt en voor een campagne heb je een platform nodig dat je adviseert. Ik merk dat het succes van crowdfunding zit in je gedrevenheid en passie. Mensen vinden het leuk dat je onderneemt en successen boekt. Ik heb verder een aantal adviseurs uit de mode-industrie die mij helpen om het merk groter te maken en de kwaliteit te bewaken. Een van de adviseurs is de  eigenaar van het boetiek Centre Neuf in Amsterdam.’

De collectie van Kiss and Tell is inmiddels uitgegroeid naar veertig items. De allereerste collectie ontwikkelde Bahareh nog in samenwerking met de Nederlandse ontwerpster Mada van Gaans, maar tegenwoordig is ze zelf verantwoordelijk voor alle ontwerpen. Bij het tot stand komen van de collectie laat ze zich uiteraard inspireren door haar reizen, de architectuur en de verhalen achter de zijden stoffen.

Doelgroep
Doelgroep van Kiss and Tell zijn zelfstandige, onafhankelijke en avontuurlijke 30+ vrouwen. Kiss and Tell is nu verkrijgbaar op meer dan dertig verkoop punten in Nederland. ‘Het merk wordt onder meer verkocht bij Centre Neuf in Amsterdam, Bloom in Laren en Cobra Mode in Den Bosch. We hopen dit jaar naar 55 verkooppunten uit te groeien, maar ik zie ook internationale kansen voor Kiss and Tell. Dit jaar beginnen we in Scandinavië en Duitsland. Verder kijk ik ook naar metropolen als Londen, Singapore en Dubai. Ik zou graag zien dat er door internationaal succes nog meer wevers aan het werk kunnen.’

Meet your weaver
Op de website van Kiss and Tell is Bahareh dit jaar een campagne begonnen: Meet your weaver. Op de webpagina vind je een aantal foto’s met namen van de wevers die de zijden stoffen weven. Ze roept op om een foto te maken van jouw Kiss and Tell kledingstuk en deze met een bedankmail naar hem te zenden. ‘Ik wil een connectie tussen de drager en de maker van het kledingstuk. Door de wegwerpeconomie zijn we namelijk ver verwijderd geraakt van de oorsprong van een product. Daar wil ik mensen met deze campagne bewust van maken.’

Voor crowdfunding zijn er diverse sites. Een paar tips: www.wekomenerwel.nl, www.seeds.nl, www.crowdaboutnow.com en oneplanetcrowd.nl, die speciaal voor duurzame initiatieven bedoeld is. 

Lees ook: zo start je een modebedrijf met crowdfunding

Bahareh op de Modefabriek (januari 2014).