TOP

Kapitaalinjectie startup Wear, nieuwe winkel Score en outlet voor Only for Men

Het Rotterdamse sneakerbedrijf Wear trekt investeerders aan. Verder: Score opent een nieuwe Rotterdamse winkel en breidt uit met premiummerken, Outlet for Men is nieuw in Tiel en Solidaridad strijdt voor leefbare lonen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 21 november.

Foto: Score

Circulaire sneaker startup Wear krijgt kapitaalinjectie

Het Rotterdamse bedrijf Wear heeft een groep private investeerders aan zich gebonden, laat het in een statement weten. De onderneming, die sinds 2021 tweedehands sneakers verkoopt en opknapt, kan door de investering opschalen en het sneakeraanbod vergroten. Lorenzo van Galen, medeoprichter van Wear: “Dit zorgt ervoor dat we Wear nog meer op de kaart kunnen zetten in Nederland. De kapitaalinjectie is fijn, maar het gaat ons om de kennis en het netwerk dat we hiermee binnenhalen. Dat zijn belangrijke bouwstenen om onze groeiambities te verwezenlijken.”

Wear startte in 2021 met een pop-up shop in de Rotterdamse binnenstad. Afgelopen juni verhuisde het concept naar de Koopgoot. “We zijn nu een kleine zes maanden onderweg en merken aan alles dat het concept goed aanslaat”, zegt medeoprichter Pim Roggeveen. Door onze aanpak wordt tweedehands door een breder publiek geaccepteerd. Een essentiële ontwikkeling voor een duurzamere mode-industrie.”

Score opent nieuwe winkel en breidt uit met premium merken

Score opent vrijdag 2 december een nieuwe vestiging aan de Lijnbaan 60 in Rotterdam. De winkel verhuist van de Korte Lijnbaan naar het nieuwe, drie verdiepingen tellende en 330m2 grote pand. Op deze locatie introduceert de retailer een uitgebreidere selectie mannenmodemerken in het hogere segment, zo laat het weten in een persbericht. Volgens Score zorgt de toevoeging van nieuwe premiummerken als Closed, Samsøe Samsøe, Drykorn, Tommy Hilfiger en Calvin Klein voor een ‘onderscheidend en compleet aanbod voor mannen’. 

Verder geeft Score aan dat het nieuwe winkelconcept de identiteit van de formule volledig uitstraalt: het denimspecialisme, de beste selectie van premiummerken en het beste advies in een rijke, luxueuze omgeving, in een modern jasje. De keten heeft al mannenmodelabels als Boss, Lacoste en Fred Perry in het assortiment. In de Rotterdamse winkel worden daarnaast accessoires, schoenen en geuren verkocht. Blikvanger in dit filiaal is de deniminstallatie gemaakt van denim boeien, met een knipoog naar de havenstad Rotterdam. 

Only for Men start een outletwinkel

Only for Men heeft een outletvestiging geopend in Tiel. De nieuwste mannenmodewinkel heet Outlet for Men en er worden artikelen verkocht tegen gereduceerde prijzen. Twintig jaar geleden opende de retailer onder dezelfde naam de eerste winkel in Reusel. In 2007 werd de formule veranderd naar Only for Men. “We vinden het sterk om nieuw leven te blazen in het outletconcept, waarmee we groot geworden zijn”, aldus oprichter Piet Feenstra in een toelichting. “Zeker in deze onzekere en dure tijden vinden we het belangrijk dat ons aanbod toegankelijk blijft.” 

Oprichter Piet Feenstra knipt het lint door.

Solidaridad strijdt met SignaStore in Utrecht voor leefbare lonen

Solidaridad voert in deze Black Friday-week campagne voor leefbare lonen voor textielwerkers. De ontwikkelingshulporganisatie berekende dat de inkoopprijs van een T-shirt uit Azië in 2021 is gedaald naar 2,53 euro. “Omdat kleding uit Azië goedkoper wordt, is er nog minder ruimte om de makers van kleding fatsoenlijk te belonen”, zegt Heske Verburg, directeur bij Solidaridad Europa. “Dat winkels, modemerken en consumenten kiezen voor steeds goedkopere kleding heeft ernstige gevolgen voor de makers en het milieu.” 

Solidaridad opent van dinsdag 22 november tot en met zondag 27 november de SignaStore aan Voor Clarenburg 6 in het centrum van Utrecht. Met dit initiatief verzamelt de organisatie handtekeningen voor een leefbaar loon van textielwerkers. Solidaridad sloot zich eerder al aan bij de campagne ‘Good Clothes Fair Pay’, een Europees burgerinitiatief voor goede, leefbare lonen in de textielbranche. Verburg: “Alleen Europese regelgeving kan de neerwaartse spiraal van lage prijzen en kwaliteit en slechte productieomstandigheden stoppen.” Good Clothes Fair Pay wordt verder ondersteund door onder meer Fashion Revolution, ASN Bank, Fair Wear en Schone Kleren Campagne. 

Black Friday-waarschuwing: Louis Vuitton en DHL al slachtoffer merkphishing

Check Point Research (CPR) waarschuwt Black Friday-shoppers om op te letten voor phishing-zwendel. De onderzoekers doen melding van een sterke toename van nep-webshops en nep-bezorgsites. Volgens CPR had ongeveer 17 procent van alle kwaadaardige bestanden die in november via e-mail werden verspreid, te maken met verzending. Onder andere Louis Vuitton en DHL werden al slachtoffer van merkphishing. 

“We dringen er bij shoppers op aan om deze Black Friday zeer alert te zijn voor online oplichting”, zegt Zahier Madhar, beveiligingsexpert bij Check Point. “Winkel daarom altijd bij authentieke en betrouwbare retailers en wordt niet verleid door deals die ‘te mooi om waar te zijn’ zijn.” Madhar waarschuwt daarnaast voor verbasteringen van domeinnamen, verdachte betaalmethoden en tipt: check of een slotje voor de url staat.

In het onlangs door CPR gepubliceerde Brand Phishing Report voor het derde kwartaal van 2022 nam bezorgdienst DHL de eerste plaats in als vaak geïmiteerd merk door cybercriminelen. Daarnaast vond de organisatie een kwaadaardige e-mail die zich voordeed als Louis Vuitton, met de onderwerpregel ‘Black Friday sale. Starts at $100. You’ll fall in love with prices’. De afgelopen maand zagen de onderzoekers een toenemend aantal bezoeken aan deze domeinen, tot bijna 15.000 in de voorgaande week.