TOP

K-Swiss wil hardloopmarkt veroveren

Het Papendal congrescentrum in Arnhem was afgelopen maandag de perfecte plek voor retailers en pers om meer te horen over de plannen van K-Swiss om de hardloopmarkt te veroveren.

Vorig jaar lanceerde K-Swiss tijdens een soortgelijke runningclinic, de K-Swiss hardlooplijn in Nederland. Een jaar later is het Californische merk met enkele hardloopschoenen in Amerika al in de prijzen gevallen. De komende vier jaar is het K-Swiss team gefocust op één doel. Consumenten de winkels laten ‘uitlopen’ met een paar K-Swiss hardloopschoenen. Met een ‘promoteam’ van atleten, die in K-Swiss hardloopschoenen topprestaties neerzetten, en overtuigd van hun eigen producten rest er nog een laatste eindsprint. Het overtuigen van de Nederlandse retailers en consumenten.

Logica? 

Van de tennisbaan naar hardlopen. Misschien op het eerste gezicht een onverwachte stap. Maar als je naar het dna van K-Swiss kijkt een logische keuze. In 1966 is K-Swiss opgericht door twee World Cup skiërs die de Zwitserse bergen verruilden voor het zonnige Californische leven. Al snel vonden zij een nieuwe passie, tennis. Als gedreven sporters konden zij zich niet tevreden stellen met de gangbare tennisschoenen van destijds. En in 1966 zag de eerste lederen tennisschoen, met visuele aspecten die verwijzen naar de skischoen (zoals de d-rings en de 5 straps) het licht tijdens Wimbledon. Deze schoen, nu ook bekend als de classic, ontstond door atletebehoeften, vernieuwingsdrang, creativiteit en lef. Wederom gedreven door atleten en hun behoeften bracht K-Swiss een jaar geleden een eerste nieuwe serie hardloopschoenen op de markt. Innovatie, motion control, demping, gewicht, flow cool en andere elementen zijn in overleg met toptriatleet Chris Lieto tot in de detail getest, aangepast, en verbeterd tot de K-Ona hardloopschoen.

Mond-tot-mondreclame

De K-Swiss hardloopschoenen zijn inmiddels verkrijgbaar in Nederland. Het gevolg? Kritische vragen van winkeliers tijdens de productpresentatie van Mark Sheehan (director of performance footwear). Vraagtekens worden vooral geplaatst bij de vraag of de consument, de gewone buurman/vrouw, wel echt bereikt wordt. K-Swiss doet nu vooral aan brandpromotie via atleten bijvoorbeeld tijdens wedstrijden. “We staan nog aan het begin. Consumenten zien ons nog niet. Onze focus lag vooral op Amerika en niet op Europa. Hopelijk gaan we een uitbreiding zien in het komende jaar. Vooral in het begin moeten we het hebben van mond-tot-mondreclame om de buurman te bereiken”, is Sheehan’s reactie.

Hardloopdrive

K-Swiss wil een hardloopmerk gaan worden dat simpel maar briljant is. Het openen van eigen winkels is niet de ambitie van K-Swiss. Het merk wil juist dat detaillisten met hulp van goede displays en ‘knowhow’ hun hardloopschoenen onder de aandacht brengen. Sheeman is ambitieus en realistisch. Hij is trots op de eerste zes paar hardloopschoenen die ze hebben geproduceerd, maar weet dat ze er nog zo’n dertig moeten produceren voordat ze naast de grootste gevestigde merken zullen staan. “We zitten in een goede uitgangspositie omdat we nog heel veel kunnen groeien ten opzichte van bijvoorbeeld Nike en Puma. Over vijf jaar hoop ik dat we gelijk staan”, aldus Sheeman. Aan K-Swiss hardloopvisie, sportschoenenervaring en ‘drive’ zal het in elk geval niet liggen zo bleek tijdens de runningclinic van het merk in Papendal. En tijdens het testen vlogen de eerste positieve reacties al over de atletiekbaan.