TOP

K-Design introduceert ‘odor-free’ collectie

Het Belgische vrouwenmodemerk K-Design introduceert vanaf de zomercollectie 2019 odor free clothing. Met een unieke technologie wordt een beschermende coating op de kleding aangebracht, waardoor transpiratielucht tot het verleden behoort.

Hoewel de synthetische stoffen van tegenwoordig niet meer te vergelijken zijn met vroeger, zijn er nog steeds mensen die liever geen synthetische kleding kopen uit angst voor een transpiratiegeur in hun kleding door het dragen. Het Belgische modemerk K-Design maakt hier een einde aan door alle stoffen in de collectie voortaan te behandelen met de unieke Silverplus-technologie. Het kledingstuk blijft hierdoor fris en kan niet meer ruiken naar transpiratie.

Hoe werkt de Silverplus-technologie?

Antonique van Litsenburg van Cachet Styling, agent van K-Design in Nederland: “Silverplus zorgt ervoor dat textiel fris blijft ruiken. De technologie werd tot nu toe vooral voor sportkleding gebruikt. Transpiratielucht wordt veroorzaakt door bacteriën die zich nestelen in het textiel.  De coating op basis van zilverionen verhindert de groei en verspreiding van deze bacteriën en zorgt ervoor dat er geen kwalijke transpiratiegeuren kunnen vrijkomen. De natuurlijke bacteriën op de huid worden hierdoor niet aangetast. De coating blijft in de stof zitten, ook na het wassen. De werking eindigt dus niet na een bepaald aantal wasbeurten.”

Waarom heeft K-Design als eerste modemerk besloten haar collectie met Silverplus te behandelen?

“K-Design werkt voornamelijk met polyester en spantex. Veel mensen zijn nog steeds huiverig om synthetische stoffen te dragen uit angst voor nare luchtjes in hun kleding. Maar met de Silverplus coating kan de kleding niet meer naar een transpiratielucht ruiken. Bovendien hoeven kledingstukken daardoor niet na elke draagbeurt gewassen te worden en blijven ze langer mooi. Daarmee wordt meteen water, energie en tijd bespaard. Het is nog dus nog goed voor het milieu ook. We zijn ervan overtuigd dat dit consumenten over de streep zal trekken om een polyester jurk te kopen.”

Is dat nodig?

“We zien het als een extra verkoopargument, want we gaan al supergoed in Nederland. We zijn hier vijf jaar geleden begonnen en hebben inmiddels 270 verkooppunten, zowel kleinere winkels als de grote retailers. Het merk slaat goed aan door de prijs-kwaliteit verhouding en de pasvorm. Iedereen kan het dragen, van maatje XS tot XXL. Het merk is vrouwelijk en draagbaar voor alle gelegenheden. Ook de prints zijn kenmerkend. Naast jurken brengt K-Design tops, T-shirts en truien. We hebben afgelopen jaar een beach-collectie geïntroduceerd en die slaat ook goed aan.”

K-Design ss19 (1)

Gaan de prijzen omhoog door het gebruik van deze nieuwe technologie?

“Nee, de prijzen blijven hetzelfde. Dus tussen €69,- en €89,- verkoop voor een jurkje. Het bedrijf doet deze flinke investering om zich te onderscheiden van andere merken en consumenten iets extra’s te kunnen bieden. Het is een bewuste keuze om de investering niet door te berekenen aan de klant. We moeten het terugverdienen met een hogere omloopsnelheid doordat mensen sneller over de streep getrokken worden om K-Design te kopen. Via labels aan de kleding en displays voor in de winkel gaan we de consument bekend maken met dit nieuws.”

Wil je groeien met het merk in Nederland?

“Zeker, vooral in de regio Amsterdam en de rest van de Randstad. Daar hebben we nog niet voldoende dekking. K-Design is al heel goed vertegenwoordigd in het oosten en zuiden van het land. Voor hoeveel verkooppunten ik ruimte zie in Nederland is lastig te zeggen, maar in België zijn er bijvoorbeeld al 500 verkooppunten. In België is er zelfs een wachtlijst van 300 winkels die K-Design heel graag zouden willen verkopen. Dus dan snap je dat er in Nederland nog meer dan genoeg groeimogelijkheden zijn.”

En online?

“K-Design heeft zelf geen webshop, wel zijn alle artikelen uit de collectie op de website te bekijken. Bij elk artikel kunnen consumenten doorklikken naar het dichtstbijzijnde verkooppunt dat dit item heeft ingekocht. Op die manier ondersteunen we de fysieke ondernemer. Ik denk dat dit ook best uniek is. En we werken nu ook met Miinto, waarmee consumenten naar de webshops van onze klanten worden getrokken. Het ondersteunen van de retailer vinden we als merk heel belangrijk.”