TOP

Jilke Kooijker (Terra Mannenmode): ‘Mannen zijn selectiever geworden in hun aankopen’

Steeds meer mannenmodeleveranciers kiezen voor kortetermijnleveringen. Maar zit de retailer daar wel op te wachten? In deze serie laten we experts aan het woord over dit onderwerp. Deze week: Jilke Kooijker van Terra Mannenmode in Joure.

Merken en leveranciers worden steeds flexibeler in hun levertijden en kijken per retailer naar zijn of haar wensen. Voor Jilke Kooijker van Terra Mannenmode in Joure is dat een voordeel: “Ik kies er nu vaak voor om een deel van de korte broeken aan het begin van het seizoen geleverd te krijgen en een ander deel halverwege het seizoen. Zo heb je niet onnodig veel voorraad hangen en komt je liquiditeit niet te veel onder druk te staan.”

Omruilen en bijsturen

Een ander voordeel is dat het bij veel leveranciers mogelijk is om slowmovers voor fastmovers te ruilen, wat het rendement en de omzetsnelheid ten goede komt. “Ik koop zo’n 25 tot 30% van mijn assortiment op deze manier in. Elke maandag draai ik cijfers van een bepaalde reeks producten uit en doe ik mijn nabestellingen”, vertelt Kooijker. “Sommige leveranciers vragen zelf cijfers op en sturen op basis daarvan bij. Dan is het een kwestie van vertrouwen.”

Zijn de just-in-time-leveringen ook een noodzaak als het gaat om het koopgedrag van de man? Komt de mannelijke consument bijvoorbeeld vaker in de winkel dan voorheen? Kooijker ziet daar wel degelijk een verschuiving in: “We krijgen steeds vaker te horen van klanten: ‘ik koop wat ik nu nodig heb’. Ik denk dat dat ook inherent is aan de crisis waar we uit komen. Tien jaar geleden hadden we klanten die hun collectie voor het hele seizoen kochten, maar dat is echt wel veranderd; mannen zijn selectiever geworden in hun aankopen.”