TOP

Jeansnieuws uit Berlijn [verslag] *

Textilia’s jeansredacteur bezoekt de beurzen in Berlijn en ziet een leeg, maar toch nog verrassend aanbod bij Bread & Butter Berlijn, flairpijpen, motorinvloeden en veel verfspatten.

Drie hallen, daar bestaat de vakbeurs Bread & Butter Berlijn deze week uit. Eén voor startende merken, één voor de meer gevestigde merken en één voor Cookies, het nieuwe kindermodeconcept. De eerste dag is redelijk rustig verlopen, de bezoekersaantallen vielen wat tegen, geven verschillende exposanten aan.

Flairpijpen

Mavi is met een redelijk grote stand de bekendste jeansaanbieder. Het merk zet met vier modellen groot in op de trend van wijde flairpijpen in diverse wassingen en met of zonder zakken. Blikvanger waren daarnaast de pure Japanse denims van Japan Blue. Verwerkt in jeans, overhemden en tassen (met de veelzeggende slogan: ‘material is a key factor to jeans’.

Mavi Jeans - Berlijn Juli 2015
Mavi Jeans

Japan Blue - Berlijn Juli 2015
Japan Blue

Verfspatten

Verder zagen we jogjeans met elastische uiteinden bij Shine Original en jeans en T-shirts met verfspatten (een van de trends voor voorjaar/zomer 2016) van het Zuid-Franse YDK (Your Dann Kane), die desgewenst worden voorzien van overall prints, of plaatselijk op de knie of dijbenen.

YDK Verfspetters  - Berlijn Juli 2015
YDK

Basics met een edge

Het Rotterdamse urban merk Tanoli was content met hun stand, direct bij de ingang van de eerste hal. Eigenaar Khan Shahzad, die ook vier Tanoli-winkels heeft in Rotterdam (2x), Bergen op Zoom en Breda, vertelt dat verschillende ketens, waaronder een Britse retailer met 600 winkels wereldwijd, interesse hebben getoond. “Onze draagbare basics met een edge vallen hier wel op”, zegt ook de ontwerper Angel Vladimir Ruiz Fernandez. “Vooral onze lange shirts en uitgewerkte jeans voor betaalbare prijzen als 49 tot 69 euro.”

Panorama

Op de drukkere vakbeurs Panorama staan meer jeansmerken als Cars, Circle of Trust, PME Legend en M.O.D. Ze staan er veelal door expansie-ambities in Duitsland. Bij Circle of Trust ligt de komende tijd de focus op groei in Duitsland, vertelt Edwin Makker, exportmanager van het merk.

Circle of Trust - Berlijn Juli 2015
Circle Of Trust

Eigen mensen

Guido Winkeler, salesmanager bij Cars: “Als je in Duitsland succesvol wilt zijn, moet je eigen mensen aannemen. Daarom werken we vanaf nu met een eigen salesmanager, in plaats van met agenten. En we gaan nog verder investeren in capabele mensen, want wij gaan ons nu richten op de zelfstandige winkels.”