TOP

Hoe gaat het met Ledûb en John Miller? [interview] *

Overhemdenmerken Ledûb en John Miller staan voor het eerst op de Duitse modebeurs Panorama. Waarom en hoe bevalt het?

Waarom hebben jullie voor Panorama gekozen?

Marc Doosjen, sales: “Dit is onze eerste internationale beurs sinds enige tijd. We hebben voor Panorama gekozen, omdat dit voor ons gevoel commercieel gezien de meest interessante beurs is. Er is veel traffic en er worden echt zaken gedaan. Daarnaast kunnen we ons hier omringen door de juiste merken en willen we uiteraard meer bekendheid generen binnen de Duitse markt. Om dat voor elkaar te krijgen, is het toch belangrijk dat je jezelf en je collecties ergens laat zien.”

En, levert het al wat op?

“Het is pas de eerste dag, maar we zijn zeker niet ontevreden. Als nieuwkomer hebben we nog geen prominente positie in hal 1 of 2, maar ook hier in hal 7 komen genoeg mensen voorbij. Het is ook niet onze intentie om meteen enorme deals te sluiten. In Duitsland is dat sowieso lastig, omdat de markt hier enorm prijs-gedreven is. Maar ook voor bestaande klanten uit Nederland en België is het goed om ons hier te zien en spreken.”

Ledub2

Hoe gaat het met Ledûb en John Miller in Nederland?

“Goed, we zijn zeker niet ontevreden. Op dit moment zitten we op zo’n 450 verkooppunten in Nederland en België voor Ledûb en 200 voor John Miller. Natuurlijk gaat het in deze tijd niet bij al onze klanten even makkelijk. Bij de één loopt de doorverkoop als een trein en bij een ander moeizamer. Waar dan aan ligt is soms moeilijk te zeggen. Wij proberen wel zoveel mogelijk met klanten samen te werken. Hoeveel wordt er ingekocht, hoe wordt de collectie gepresenteerd? Worden er events georganiseerd? Je kunt als merk niet meer je spullen afleveren en weggaan, je moet echt samen naar de juiste formule zoeken.”

Wat maakt jullie merken interessant voor retailers?

“Over de hele breedte bieden we de klant veel. We maken vier collecties per jaar voor zowel Ledûb als John Miller en hebben veel NOOS, die eenvoudig via ons B-2-B kanaal kan worden bijbesteld. Onze binnendienst is ook sterk en persoonlijk, mensen kunnen altijd bellen. Ons serviceniveau ligt vrij hoog en dat geeft klanten zekerheid en duidelijkheid. Qua collecties zijn we misschien niet het meest vooruitstrevende en modische label, maar bieden we wel degelijkheid en continuïteit.”

Ledub3

Zit er dan wel vernieuwing in de collectie voor ss2016?

“Jazeker! We doen de productie zelf in Macedonië en zijn continu bezig om onze shirts nog beter te maken op het gebied van stoffen, fits en boorden. Daarnaast hebben we dit seizoen voor het eerst ook Blue Crane, een heritage-collectie van Ledûb, vernoemd naar Cranendonck waar het merk vandaan komt. Het is een meer casual en sportieve collectie, die op een andere manier gepresenteerd hoort te worden. Niet in het vak, maar op een tafel, zoals hier op de stand. Visual merchandising is sowieso een terrein waar veel winst valt te behalen. Ooit hadden we bijvoorbeeld prachtige linnen shirts, die we bij klanten in de hoes terugvonden in het vak. Dat is natuurlijk een gemiste kans, linnen hoor je uit te hangen. Een goede presentatie kan een wereld van verschil maken.”