TOP

Jason Denham: ‘Directe leveringen hebben de toekomst’ *

Nieuwe winkels, een buitenlands avontuur, een zonnebrillenlijn en direct leverbare jeans: denimmerk Denham werkt vastberaden aan uitbreiding. Boegbeeld Jason Denham vertelt over verdere ambities, de relatie met retailklanten en zijn favorieten voor zomer 2017.

Denham ontwikkelt zich razendsnel dit jaar. Wat is je best gemaakte keuze tot nu toe?

“Ik heb veel mooie keuzes gemaakt maar een van de beste is de joint venture met het Japans Look Incorporated. Dit stelt ons in staat om in Japan te groeien met een flink aantal winkels. Een belangrijke en spannende stap voor de toekomst van Denham. Voor Nederland hebben we dit voorjaar een nieuw denimconcept gelanceerd, waarbij we onze meest populaire fits in een innovatieve 3D ‘active fit’-vorm hebben gegoten. Deze worden direct op de markt gebracht. Inkopers bestellen de jeans en hebben dit binnen een week in huis. Dat is de trend voor de toekomst.”

Waarom denk je dat?

“De retailmarkt zit te springen om verse ideeën. Kijk naar Burberry en andere merken die steeds vaker hun collecties direct aan de man brengen. Dat slaat in als een bom. Zelf werken we al ruim een jaar aan dit ‘direct delivery’-concept. De timing van de lancering is perfect, nu het instant verkopen van nieuwe producten zo in de aandacht staat. De klassieke 5-pocket zal altijd de basis van Denham zijn. Maar ik geloof ook sterk in nieuwe ontwikkelingen. Ik ben er zeker van dat dit gaat werken voor ons. We hebben namelijk in een eerder stadium al succesvol items getest in onze eigen winkels.”

Hoe zijn de reacties uit de markt?

“Ontzettend positief. Onze klanten hebben dit initiatief vrijwel meteen omarmd. Het halen van hoge omzetsnelheden in de verkoop is ontzettend belangrijk op dit moment. En we behalen nu de beste doorverkoopresultaten ooit. We brengen meer nieuwe producten dan voorheen en dat zie je duidelijk terug in de doorverkoopcijfers. Het schept vertrouwen in het direct delivery programma.”

Veel retailers maken lastige tijden door. Op welke manier biedt Denham verder ondersteuning?

“We proberen sterke partnerships met retailers op te bouwen. Elke dag gaan mensen van ons op pad om winkels te bezoeken. We proberen zo goed mogelijk te anticiperen op de feedback, ruilen indien nodig producten of helpen op een andere manier de verkoop te stimuleren. Ook al groeit het bedrijf; goede service is wat mij betreft het allerbelangrijkst. Met veel van onze klanten werken we al lang samen en ik koester die relaties. Onlangs hebben we vijftien van onze topklanten meegenomen naar Candiani, onze Italiaanse weverij. We werken allemaal hard, dus dan is het ook eens leuk om erop uit te gaan en mensen het verhaal achter de producten te laten zien. En het was een geweldige ervaring.”

Denham organiseert ook vaak denim repair-events.

“Elk weekend gaan onze reparatiespecialisten naar een andere winkel. Zie het zo: jeans is een lange termijninvestering. Hoe langer je hem draagt, hoe mooier. Daarom bieden we de mogelijkheid tot repareren, customizen en wassen. Wassen doen we veel in Japan en bieden we nu ook hier aan. Instore events zijn een mooie mogelijkheid voor fun met onze retail- en consumentenklanten. Tel daarbij op dat beleving in de winkel nog steeds erg wordt gewaardeerd en ja, dat zie je ook vaak terug aan de verkoopcijfers.”

Hoe gaat het financieel gezien met Denham?

“We zijn gezond en we doen ons best doordachte stappen te maken. We breiden uit, maar investeren met anderen. Wat heel prettig werkt. We investeren in weloverwogen markten. Onze thuismarkt, Nederland, blijft belangrijk voor ons. We zetten in op nauwere samenwerking met onze bestaande klanten. Daarnaast ligt de focus op Duitsland en Azië. Japan heeft de aandacht, maar we kijken ook naar samenwerkingen in China en Korea. De eerste winkel in Shanghai staat gepland voor het eerste kwartaal van 2017.” 

Ambitieuze expansieplannen…

“Ja, maar zoals gezegd: we doen alles heel bewust. We hadden allang bij verschillende grote internationale retailers en ketens kunnen liggen. We hebben nee gezegd tegen Amerikaanse partijen. Amerika lijkt me een opwindende markt, maar niet nu. De focus ligt op Azië, omdat we veel gemeen hebben met die markt. Een deel van mijn inspiratie komt er vandaan.”

Waarom is de tijd nu rijp voor uitbreiding?

“De resultaten zijn goed. De backoffice en de leveringen, acht per jaar, zijn solide. Het heeft ons wat tijd gekost om dat leverritme onder de knie te krijgen, maar dat staat nu. We hebben sterk, ervaren teams in binnen- en buitenland. Dus de vereiste bedrijfsstructuur is aanwezig.”

Wat zit er in de pijplijn qua winkels?

“Dit voorjaar hebben we een mannenwinkel in Utrecht geopend en één gemengde vestiging in Hamburg. Eigen retail is een belangrijke factor in onze strategie. Mono brandstores versterken wat mij betreft de multibrandwinkels, doordat Denham zichtbaarder wordt. We hebben niet veel eigen vestigingen voor ogen. Alles draait om de juiste locatie. Maastricht zou te gek zijn. En een vrouwenwinkel in Utrecht. We merken dat aparte mannen- en vrouwenzaken goed werken. Later deze zomer opent een women only-winkel in de Amsterdamse Hobbemastraat. Verder kijken we wat er voorbij komt.”

Denham winkel Hamburg

De Denham-winkel in Hamburg.

De collectie zelf groeit ook. Dit keer met zonnebrillen. Hoe dat zo?

“Ik ben een enorme verzamelaar. Mijn eerste passie is overduidelijk jeans. Mijn tweede passie zijn Jack Purcell sneakers, waarvan ik er ontelbaar veel van heb en dan zijn er nog de zonnebrillen. Ik spaar graag brillen uit verschillende tijdsperiodes. Ik kwam op het idee van een Denham brillenlijn, doordat we de brillen van Fan Optics in onze winkel verkopen. Alle brillen zijn handgemaakt en – heel toepasselijk – van gerecycled katoen. In indigo en zwart, passend bij onze denims. En van de hoogste kwaliteit, we maken gebruik van Zeiss lenzen. Supercoole accessoires zijn altijd belangrijk.”

Denham zonnebril 2

Waar droom je nog van?

“Ik wil altijd mooie en toffe dingen blijven maken. Zo heb ik al kinderjeans gemaakt voor mijn dochtertje van twee. Denham is een puur denimmerk en we zoeken graag samenwerkingen op met creatieven die ons begrijpen. We houden van ontwerpen, creativiteit en verrassing, dus je kunt in de toekomst nog meer van ons verwachten.”

En wat kunnen we voorjaar/zomer 2017 van Denham verwachten? Wat zijn jouw favorieten?

“Knitwear en sweats presteren steeds beter, dus komend seizoen brengen we meer daarvan. We luisteren naar de markt en presenteren meer tops en een completere collectie. Veel kleur ook. We zijn sterk in blauw, indigo en zwart, maar nu hebben we dit aangevuld met fris groen, roze en natuurlijke kleuren. Mijn favorieten zijn de straight cut jeans voor vrouwen. Ik denk dat dit een belangrijke fit wordt voor komende zomer. Klassiek, maar weer helemaal goed. Voor mannen domineert de slim cut, naast de cropped jeans. Broeken met een iets lossere fit en korter, opgerold, gedragen. Een invloed van de sneakertrend, waarbij mensen hun schoenen willen showen.” 

Denham SS17

Denham voorjaar/zomer 2017

Denham SS17 2

Denham voorjaar/zomer 2017