TOP

@jantrendman spot: coöp in de mode

Met het oog op de aanstaande trendsafari hier alvast een tipje van de sluier over alle spannende samenwerkingen op modegebied die ook in de presentatie op 29 juni voorbij zullen komen. Bij veel van dit soort samenwerkingen is er een kennisoverdracht en vermenging van kwaliteiten die voordelen op het gebied van duurzaamheid, technologie of stijl opleveren. Een win-win situatie dus.

Bij veel van dit soort samenwerkingen is er een kennisoverdracht en vermenging van kwaliteiten die voordelen op het gebied van duurzaamheid, technologie of stijl opleveren. Een win-win situatie dus.

meld je nu aan

KLM x Design academy

KLM is bezig met de vernieuwing van het Business Class-gedeelte in zijn vliegtuigen die intercontinentaal worden ingezet. Het tapijt, de stoelen, de stoffen vakken: alles krijgt een make-over. Het is zonde als al deze materialen weg gegooid worden, terwijl ze net zo goed een nieuw leven kunnen krijgen. De studenten van Design Acadamy in Eindhoven hebben deze materialen omgetoverd in nieuwe producten. Ieder product bestaat uit minimal 70% gerecycled materiaal. Zo werd de bekleding van een vliegtuigstoel een kussen wat na aankomst veranderd in een tas. Daarnaast worden er springtouwen, mutsen, luidsprekers en paspoorthoesjes gemaakt. De producten zijn niet te koop maar wel te zien in de Bijenkorf in Amsterdam van 1 juni tot en met 15 juni.

1

2

3

Google x levi’s

Google kondigde een samenwerking aan met het spijkerbroekenmerk Levi Strauss. Google werkt namelijk aan de ontwikkeling van ‘smart fabrics’, stoffen die op dezelfde manier reageren op aanraking als een touch screen. Shirts, broeken en andere kleding van de stof kun je dan op dezelfde manier gebruiken als het scherm van een smartphone of tablet. De gepresenteerde stof reageerde niet alleen op een veegbeweging, maar registeerde ook hoe hard er op de stof werd gedrukt. De stof bestaat uit een vezel die electriciteit kan geleiden. Samen met Levi’s wil google deze technologie gaan introduceren in de modebranche in de toekomst.

4

5

H&M x Formroom

H&M heeft in samenwerking met FormRoom een design pop up ruimte in de bestaande winkel bij Oxford Circus. Hierbij willen ze aandacht schenken aan globale duurzaamheid en transparantie in de productie. De ruimte dient voor de stappen die H&M neemt, van design en materiaal keuze tot productie en verkoop, voor de meest eco-conscious keuze mogelijk. De ruimte is clean en bezoekers kunnen in een photobooth hun ervaring delen met de hashtag #Hmclosetheloop.

6

7

H&M x Balmain

Creative director van Balmain, Olivier Rousteing, kondigt samenwerking met H&M aan. Samen met vriendinnen Kendall Jenner en Jourdan Dunn liepen ze over de rode loper bij de Billboard Music Awards. Ze waren allemaal gekleed in Balmain x H&M en onthulden zo de eerste items van de collectie. Met de mix van couture en streetwear heeft Balmain een unieke stijl en kan het grote publiek hier via de H&M nu ook kennis mee maken.

8

9

10