TOP

Jan Taminiau te koop via wholesale, Mango lanceert nieuw merk en Zalando investeert in recycled textielvezel

De collectie van Jan Taminiau is vanaf volgend jaar te koop via wholesale. Mango lanceert een nieuw duurzaam vrouwenmodelabel. En ook Zalando investeert in de innovatieve recycled textielvezel Infinna. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 28 september 2021.

Jan Taminiau te koop via wholesale

Jan Taminiau lanceert volgend jaar zijn allereerste collectie voor wholesale, met een focus op traditionele stoffen en duurzame werkwijzen. De ontwerper lanceerde in maart 2019 al zijn eerste ready-to-wearcollectie, die sindsdien werd verkocht in zijn eigen webshop en in pop-upstores in Amsterdam en Madrid. Vanaf volgend jaar is die collectie ook in te kopen door retailers. Het merk wil het huidige jaar afsluiten met een groei in de eigen retailomzet met dubbele cijfers ten opzichte van vorig jaar, en een toename van vijftig procent ten opzichte van de resultaten voor corona. Verder heeft het bedrijf een managing director aangesteld om het merk naar een hoger plan te tillen. De nieuwe directeur Beatriz Carranza Vallejo-Nágera was eerder Head of Sales voor het Britse merk Emilia Wickstead en Wholesale Manager voor merken als Diane von Furstenberg en Versace. Zij gaat werken vanuit Madrid, waar Jan Taminiau in 2016 een atelier opende en waar binnenkort ook de nieuwe flagshipstore van het merk opent. Naast Madrid blijft het atelier in Baambrugge in Nederland zijn thuisbasis voor de couture en ready-to-wear.

Beeld: Jan Taminiau ready-to-wear collectie zomer 2022

Pom Amsterdam lanceert Essentials-lijn

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Pom Amsterdam viert het tienjarig bestaan met de lancering van de eerste Essentials-lijn. Die bestaat uit kwalitatieve basics van duurzame materialen, zoals jeans, T-shirts en jurken in neutrale kleuren. Organic katoen en Lenzing Ecovero kenmerken de stukken, die voornamelijk in Europa geproduceerd worden. De items in de nieuwe lijn zijn ingetogener dan we gewend zijn van Pom Amsterdam, dat bekend staat om het uitbundige gebruik van kleuren en prints.

Beeld: Pom Amsterdam

Mango lanceert nieuw duurzaam label: Alter Made

De Mango Groep lanceert in november een nieuw merk onder de naam Alter Made, een duurzaam vrouwenmodelabel dat het assortiment van Mango moet completeren. Het nieuwe merk wordt gepositioneerd als ‘tijdloos, duurzaam en hoogwaardig’  en bevindt zich in een hoger prijssegment dan Mango. Alter Made zal vanaf begin november exclusief online beschikbaar zijn in de eigen webshop in een aantal markten, waaronder Spanje, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Duurzaamheid zit hem niet alleen in de stoffen en productie, maar ook in de productiestrategie om overtollige voorraden te beperken. Alter Made wordt gezien als duurzaamheidslaboratorium, waardoor de groep kan experimenteren met methoden die later op de collectie van Mango zelf kunnen worden toegepast.

Ook Zalando investeert in Infinited Fiber

Ook Zalando investeert in de circulaire mode- en textieltechnologiegroep Infinited Fiber Company. De investering is onderdeel van een financieringsronde die geleid werd door H&M Group en waar ook modebedrijven Bestseller en Adidas aan meedoen. Gezamenlijk gaat het om een investering van 30 miljoen euro. Infinited Fiber Company gebruikt de investering om de bouw van een fabriek in Finland voor te bereiden. Het bedrijf zet grondstoffen op basis van cellulose, zoals textielafval dat hoofdzakelijk uit katoen bestaat, om in textielvezel Infinna. Infinna is biologisch afbreekbaar, bevat geen microplastic en aan het einde van de levensduur kunnen de kledingstukken van Infinna met ander textielafval worden gerecycled. Beide bedrijven hebben ook een intentieverklaring ondertekend waarin staat dat Zalando in de toekomst grondstoffen aan Infinited Fiber Company levert en de geregenereerde Infinna-vezel voor de productie van private labels gebruikt.

Kwart Nederlandse vrouwen schaamt zich voor kleding partner

26 procent van alle Nederlandse vrouwen schaamt zich weleens voor de kledingkeuze van hun partner. Onder mannen bedraagt dit percentage slechts 13 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.066 volwassen Nederlanders met een vaste relatie, uitgevoerd door Panelwizard. Een derde van alle vrouwelijke respondenten zegt dat hun partner weinig gevoel heeft voor mode. Het percentage mannen dat zich kritisch uitlaat over het modegevoel van hun partner ligt met 12 procent fors lager. Een groot deel van de ondervraagde vrouwen bemoeit zich actief met de kledingkeuze van hun partner. Zo stelt zestig procent hem of haar weleens te hebben behoed voor een ernstige fashionflater. Maar ook mannen (37 procent) voorzien hun partner geregeld van noodzakelijk modeadvies. 37 procent van de vrouwen heeft hun partner weleens slecht gekleed de deur uit laten gaan. Onder mannen bedraagt dit slechts 22 procent.