TOP

Jan Peters: ‘Ik zie nog ruimte bij de grotere jeanswinkels’ [interview] *

In augustus opende Chasin’ drie shop-in-shops bij De Bijenkorf, vanaf september is het jeansmerk verkrijgbaar bij Zalando en ondertussen wordt gewerkt aan internationale groei. Chasin’ directeur Jan Peters legt uit. "Chasin’ ontwikkelt zich steeds meer als een echt topmerk."

Chasin’ gaat in relatief korte tijd flinke internationale stappen maken. Waarom kies je daar nu voor?

Chasin’ heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een sterk, volwassen merk. We hebben een ultieme mix tussen street-, casual en jeanswear weten te vinden. Daarnaast hebben we een fantastisch shop-in-shopsysteem ontwikkeld, wat de mogelijkheid geeft tot uitbreiding.”

Je richt je op Duitsland en Italië. Waar ligt de hoogste prioriteit?

“Wat mij betreft bij beide markten. Duitsland is een erg belangrijke, grote markt, met veel potentie. Als je daar slaagt, slaag je overal in Europa. In Duitsland hebben we inmiddels enkele shop-in-shop partners als Dodenhof.  Voor dit voorjaar staan er meer openingen op de planning, waaronder bij  Fashion Jeanshalle in Frankfurt. En Italië is het moederland van de jeans, dus het is geweldig om te zien dat Chasin’ er goed presteert. Het is wel een aardige uitdaging: Italië is een sterk modische markt, maar economisch gezien vrij lastig.”

Is de collectie aangepast aan de internationale smaak?

“Chasin’ heeft altijd al een internationaal handschrift gehad. Toch hebben we het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in het naar een hoger niveau tillen van de ontwerpen. Het designteam is versterkt met een paar sterke krachten. De fits zijn verbeterd, we werken met meer kwalitatieve stoffen en er zijn veranderingen op het gebied van styling en artwork. De collectie is meer gecoördineerd. De prijzen blijven nagenoeg gelijk, de consument lijkt het prijspeil te waarderen, dus ik vind het belangrijk daaraan vast te houden. De eerste veranderingen zijn nu te zien in de najaarscollectie en de komende seizoenen wordt dit alleen maar duidelijker zichtbaar.”

Is er nog verdere groei mogelijk in Nederland?

“Chasin heeft nu 25 shop-in-shops door heel Nederland. We hebben net shops in De Bijenkorf in Rotterdam, Eindhoven en Utrecht geopend. Ik zie nog ruimte bij de grotere jeanswinkels.”

Chasin in Bijenkorf

De nieuwe Chasin’ shop-in-shop in De Bijenkorf Utrecht. 

Hoe gaat het verder met Chasin’?

“Erg goed. Er is met name veel aandacht voor jeans. Het afgelopen anderhalf jaar is de verkoop daarvan met zo’n 40 procent gegroeid. De verkoop trekt momenteel hard aan, zoals verwacht. We denken het jaar met ‘een serieuze plus’ af te sluiten. Hoe dit komt? We dwingen succes af met sterke collecties. De campagnes zijn sterk, we zijn net weer gestart met een nieuwe tv en internetcampagne, die missen hun uitwerking niet.

Chasin’ ontwikkelt zich steeds meer als een echt topmerk. Social media speelt daar een belangrijke rol bij. Communicatie met je doelgroep is ontzettend belangrijk om ze bij je te houden. Natuurlijk houden we verder de marktontwikkelingen in de gaten, maar uiteindelijk moet je vooral naar je eigen prestaties kijken. En we blijven continu investeren om zo goed mogelijk te blijven presteren.” 

Valt er nog iets te perfectioneren?

“We werken hard aan het perfectioneren van de collectie. Daarnaast krijgt het back-office-deel de nodige aandacht. We willen de verkoop nog beter monitoren, zodat we beter en sneller op de vraag kunnen inspelen.”

Waar kijk je naar uit?

“Naar de verdere groei van het merk. We zijn zeer positief over deze geweldige uitdaging.”

Chasin’ bestaat sinds 1992. Wat maakt het na al die jaren nog zo leuk om met dit merk bezig te zijn?

“Chasin’ is zoals gezegd uitgegroeid tot een sterk merk, maar we zijn er nog niet klaar mee. Na al die jaren maken we nog steeds behoorlijke stappen. Vijf jaar geleden waren we nog verkrijgbaar via één afzetkanaal, de fysieke winkels, en nu zijn er zoveel mogelijkheden om een merk te presenteren. We zijn zeer actief op internet, maar ook met shop-in-shops. Dat zijn mooie uitdagingen om te realiseren. En we zijn nog niet klaar met uitbreiden. We hebben jaren lang voorspeld dat het deze kant op zou gaan, met multi-channeling, en daar gaan we nu voor. We zijn er klaar voor.”