TOP

Ispo 2010 zet ‘groen’ in de spotlicht

Groen is niet alleen de kleur van hoop, maar ook die van de toekomst. Om dit belangrijke onderwerp onder de aandacht te brengen in de sportbranche is 'groen' het hoofdthema van de Ispo 2010 in de Duitse stad München.

Het ‘groen-onderwerp’ zal van zich laten horen op de Duitse beurs door middel van verschillende projecten en platforms. Zo bundelt het ‘Eco dorp’ duurzame producten en bedrijven die gezien worden als pioniers op het gebied van ecovriendelijk gefabriceerde methoden. Voor de tweede keer worden in 2010 de Eco Responsibility Awards uitgereikt om uitzonderlijke productinnovaties te honoreren, die niet alleen duurzaamheid omarmen als een vluchtige modetrend, maar het ook zien als een langtermijn uitdaging.

Milieuvriendelijk?

Voor de eerste keer sinds de introductie van de Ispo Brand New Awards zal de nieuwe categorie ‘Eco Fair Trade’ speciaal worden toegevoegd. Deze Award categorie is Ispo’s antwoord op de vele inzendingen van fabrikanten die duurzame productie en eerlijke handel in hun producties hebben toegepast. De jury zal dus niet alleen letten op de vormgeving en afwerking van de producten, het zal ook letten op andere criteria zoals gebruik van ecovriendelijke materialen, het zelfbewust zijn van het merk en de boodschap, maar ook de milieu en sociale bijdrage.

Bluesign standards

Ispo is daarnaast ook zelf begonnen met het toepassen van de bluesign standards. Dit zijn de vijf maatregelen met betrekking tot consumentenbescherming, waterverbruik, uitlaatgassen, beroepsveiligheid, en brandstofproductiviteit om een gezonde, milieubewuste toekomst voor de textielindustrie te garanderen. Daarnaast zorgen deze concrete en praktische afspraken, de Bluesign standards, ervoor dat de gehele textielindustrie meer transparant wordt zonder te moeten inleveren op functionaliteit, kwaliteit of ontwerp.