TOP

‘Investeren in winkelcentra binnensteden is noodzakelijk’ *

Door de vele faillissement in de retail zijn forse investeringen noodzakelijk in de winkelgebieden, maar gemeenten liggen dwars. Dat zegt de ceo van vastgoedfonds Wereldhave tegen het Financieele Dagblad.

De ceo van Wereldhave, Dirk Anbeek, zegt tegen het Financieele Dagblad zich ‘serieus zorgen te maken over de kwaliteit van de Nederlandse binnensteden’. Volgens Anbeek is het noodzakelijk fors te investeren in retailbranche nu er een ‘tsunami aan faillissementen’ plaatsvindt.

 

Wereldhave heeft zelf meerdere winkelcentra in plaatsen als Arnhem, Zwolle, Roosendaal, Hoofddorp en Purmerend. Veel van deze centra zijn gevestigd in de binnenstad. Het vastgoedfonds investeert er de komende twee jaar 150 miljoen euro in. “Je zou verwachten dat daarvoor de handen op elkaar gaan”, zegt hij tegen het FD. “Dat is bij huurders het geval, maar niet bij overheden.”

 

Lange procedures

 

Gemeente hanteren vaak lange procedures. Voor het moderniseren van een winkelcentrum is een omgevingsvergunning nodig en dat kan jaren duren. Anbeek: “Daar hebben we met de snelheid waarmee het retaillandschap verandert helemaal geen tijd voor. Je moet morgen aan de slag.”

 

Ook het gegeven dat er gemeenten zijn die nog steeds grond uitgeven voor nieuwe winkels, valt bij de ceo niet in goede aarde. “Dat in niet meer van deze tijd. Je moet voor kwaliteit gaan, niet voor kwantiteit.”

 

Vijf procent failliet

 

Anbeek deed deze uitspraken bij de toelichting van de jaarcijfers van Wereldhave. Het vastgoedfonds zegt dat over de laatste drie jaar vijf procent van de huurders in hun Nederlandse winkelcentra failliet ging, waaronder V&D en de formules van de Macintosh Retail Group. Samen hadden deze bankroet ketens 18 panden in Wereldhave-panden. Inmiddels zijn er voor verschillende onderdelen van de Macintosh-formlues kopers gevonden, zoals Ziengs voor Scapino en Sacha voor Manfield. Voor V&D zijn inmiddels ook gegadigden gevonden, waaronder Cool Investments.

 

Recordbedrag geïnvesteerd in vastgoed

 

Ondanks de reeks faillissementen, schreef het FD eveneens, liet onderzoek van vastgoedadviseur CBRE recent zien dat er een recordbedrag in winkelvastgoed is geïnvesteerd in 2015: 2,8 miljard euro. Dat is een stijging van 87 procent. Ook in 2016 verwacht het CBRE dat de investeringen in winkelpanden hoog blijven, onder meer door de aantrekkende economie en stijgende consumentenuitgaven.

 

Populaire winkelgebieden

 

Wel vinden de investeringen vooral plaats in populaire winkelstraten in grote steden. Vastgoedbeleggers willen grote risico’s vermijden nu er grote winkelketens bankroet gaan. “In een plek als Etten-Leur zal nooit een internationale keten als Forever21 een leeg pand gan huren”, zegt directeur retail van CBRE Krijn Taconis tegen het FD. “Maar in grote steden is het faillissement van bijvoorbeeld V&D juist een kans om nieuwe retailers aan te trekken en de huur te verhogen.” 

 

LEES OOK: ‘Beste modeketens straks alleen in beste steden

 

Leegstand hoger in middelgrote plaatsen

 

Marktonderzoeker Locatus meldde onlangs ook dat de verschillen tussen winkelgebieden groter wordt op basis van leegstandscijfers. De leegstand nam namelijk wel af in de zeventien grootste stadscentra van 7,2 procent naar 6,9 procent. Maar in de binnensteden van middelgrote plaatsen steeg de leegstand juist: van 11,6 procent naar 11,9. 

 

Doelgericht winkelen

 

De verschillen in leegstand per winkelgebied zijn te verklaren doordat consumenten op twee manieren winkelen: doelgericht en recreatief. Doelgericht winkelen is het doen van de dagelijkse boodschappen en die worden gekocht in de buur, bij wijk- en buurtcentra. Daar is de leegstand ook teruggelopen, van 8,6 procent naar 8,1 procent. Bij recreatief winkelen wordt er een dagje uit van gemaakt. Dan kiest de consument steeds vaker voor een plek met het meest uitgebreide aanbod, wat doorgaan de grote steden zijn zoals Amsterdam, Utrecht en Den Haag.

 

Interessant

 

Topsteden trekken zo meer bezoekers, concludeert het onderzoeksbureau en dat gaat ten koste van middelgrote steden en stadsdeelcentra. Lang niet alle winkelgebieden profiteren dus mee van de economische opleving, dat hangt samen met wat de consument interessant vindt.

 

LEES OOK: ‘Vier toekomstscenario’s voor het winkelgebied in 2030’