TOP

Interview Modefabriek: ‘Stilstaan is geen optie’

Het was behoorlijk spannend of alles op tijd af zou zijn, maar directeur Lucel van den Hoeven kijkt tevreden terug op een geslaagde 32ste editie van Modefabriek.

“Ik ben heel erg tevreden over met name het positieve gevoel dat op de beurs merkbaar was”, zegt Lucel van den Hoeven, algemeen directeur bij Modefabriek in een telefonische reactie. “Dat zegt niet eens zoveel over ons maar wel over de handel, de hele ellende waar de branche toch wel inzit. Daar heb ik niet veel van gemerkt. Iedereen zet er toch zijn schouders onder. We willen altijd inspirerend zijn en dat is goed gelukt, zo te horen en te lezen.”

Mint
Op Modefabriek waren een aantal nieuwe platformen te zien, waaronder Mint voor maatschappelijke verantwoorde mode en lifestylespullen, dat een prominente plek kreeg bij de ingang. “Met Mint zijn we al een tijd bezig om de plannen vorm te geven. Ik ben ontzettend blij dat dat goed is gegaan. Ze hadden een van de beste plekken op de beurs en dat is toch een gok die je neemt. Op andere beurzen zie je dat mvo-spullen op een achteraf plek staan, neergezet voor de geïnteresseerde ‘happy few’. We hebben geprobeerd om dit niet te doen en om het platform juist te laten integreren in de reguliere markt. De persaandacht is fantastisch geweest, maar het was ook praktisch succesvol. Sommige merken hebben flinke orders kunnen schrijven. Duurzame mode is voor iedereen interessant om in te kopen.”

Blueprint
Trots is de directeur ook op het vernieuwde jeansplatform Blueprint. In het verleden werd er vanuit het jeanssegment nog wel eens geklaagd over het aanbod op Modefabriek, dit keer waren de reacties uit de markt voornamelijk positief. “We hebben het platform kleiner en intiemer gemaakt waar het product weer centraal stond. Dit als tegenhanger van al het lawaari en geweld van de megastands op andere beurzen. De hele aankleding was anders dan de voorgaande jaren met House of Denim, de HTNK-shop en de bookstore.”

Sublime
“Met Sublime hebben we iets heel anders gedaan. Dat was een soort theatertje waar prominente merken zich op 3d niveau konden adverteren. Dat was leuk en uitdagend om te doen, want als beursorganisatie is het altijd goed om nieuwe wegen in te slaan en nieuwe verbindingen uit te proberen. Het is heel lastig om te beoordelen of het succesvol was, maar er wordt over gesproken en dat is interessant. Stilstaan is geen optie.”

Van den Hoeven heeft de bezoekersaantallen nog niet binnen, maar hij verwacht dat er meer mensen naar de Modefabriek zijn gekomen dan vorig jaar winter.