TOP

Gespot op Premium: Bleulab reversible jeans

Twee spijkerbroeken voor de prijs van één. Dat zijn de reversible jeans van het Amerikaanse merk Bleulab, dat de meest contrasterende kleuren en prints in één broek combineert. Wij spraken bedenker Carl Jones op Premium in Berlijn.

Hoe kom je op het idee?

Carl Jones, bedenken en oprichter van Bleulab: “Ik werkte meer dan 15 jaar als freelance ontwerper en ik speelde al langer met het idee. Je zag het reversible concept alleen bij jassen, maar in jeans bestond het nog niet. Het leek me ideaal: je koopt één jeans en krijgt twee verschillende. Het zorgt voor een nieuwe manier van dragen, maar is ook een uitkomst voor op reis.”

Het is vast niet eenvoudig om omkeerbare jeans te maken…

“We hebben er patent op. Ik heb er heel lang over nagedacht en geëxperimenteerd. Eerst op stukken stof, later op proefmodellen. Het is heel complex om denimdoek aan twee zijden te kleuren. Verder moet je de jeans aan kanten mooi afwerken met stiksels en zakken. Na een jaar had ik eindelijk een prototype. Maar het duurde maanden om een fabrikant te vinden die dit kon produceren tegen een redelijke prijs. Uiteindelijk heb ik die in Los Angeles gevonden.”

Is het niet een heel beperkt product?

“Absoluut niet. We kunnen het toepassen op verschillende jeansmodellen, van skinny tot flared, en in allerlei bewerkingen: kleuren, prints, coatings. Daarnaast kunnen we het concept doorvoeren op jacks, rokjes en shorts. We komen met vier collecties per jaar. De verkoopprijzen voor jeans liggen vanaf 239 euro, maar daarvoor heb je wel twee verschillende broeken.”

Slaat het aan?

“Het merk bestaat nu een jaar en in Amerika gaat het goed. Sterren als Charlize Theron, Kate Beckinsale, Katy Perry en Kourtney Kardashian dragen onze jeans. We zijn nu klaar voor Europa. Premium is onze eerste Europese beurs en de reacties zijn positief. MarXS Brands uit Amsterdam vertegenwoordigt Bleulab in Nederland. Zij hebben het merk alleen in de eerste maand al aan 15 klanten verkocht.”