TOP

Interview Mark Held Outdoor 2012: ‘We waren een beetje bezorgd!’

Voorafgaand aan vakbeurs 'Outdoor' was er bij de organisatie een zekere mate van bezorgdheid gezien de huidige economische situatie en welke impact het zou kunnen hebben op Outdoor. Maar de outdoor-industrie laat zien veerkrachtig te zijn. De 19e editie zit er weer op. Van 12 tot en met 15 juli 2012 brachten 21.730 winkeliers en inkopers (2011: 21.520) een bezoek aan vakbeurs 'Outdoor' in Friedrichshafen. Sportfashion vakredacteur Nienke Meijs sprak met Mark Held, secretaris-generaal van de European Outdoor Group (EOG).

Veel beurzen overleven de economisch mindere tijden met moeite. Outdoor groeit elk jaar. Hoe kan dit?
Mark Held: “Het is geen geheim dat we een beetje bezorgd waren in de aanloop naar deze Outdoor-editie. Vooral omdat afgelopen winter zo warm was en de slechte verkoop werd verergerd door de economische situatie. Maar we hadden ons geen zorgen hoeven te maken. Opnieuw hebben we recordcijfers gehaald met betrekking tot bezoekers en standhouders. Maar hiervoor doen we geen concessies. Omdat deze beurs voor iedereen waardevol is, zijn wij van mening dat als we een goede internationale vakbeurs organiseren we geen concessies hoeven te doen m.b.t. programma, Outdoor party of toegangsprijzen.”

Maar hoe overtuig je als organisatie winkeliers en inkopers ervan om de meerwaarde in te zien van een vakbeurs als Outdoor?
MH: “Ten eerste proberen we een levendig en dynamisch platform te creëren en ten tweede proberen we voor elke beursbezoeker in elk outdoor segment iets te bieden, zodat het echt te moeite waard is om naar Friedrichshafen af te reizen. Onze mini-conferenties zijn een goed voorbeeld. Deze zijn zeer gevarieerd en bezoekers kunnen in dit ochtendprogramma veel leren en kennis opdoen van industrieprofessionals. Deze worden overigens steeds belangrijker en wij hier volgend jaar nog meer onze aandacht oprichten.”

Ben je tevreden over hoe lang bezoekers bleven hangen op Outdoor 2012?
MH: “Ja, net zoals andere jaren was ook dit jaar het gemiddelde aantal dagen 1,9.”

Gaat Outdoor ooit verhuizen naar een andere/betere locatie?
MH: “Beurslocaties zijn een lastige kwestie. Er zijn zeker andere locaties met meer faciliteiten, zoals veel hotels en een grote luchthaven, maar Friedrichshafen heeft een kwaliteit die is moeilijk te definiëren. Ze zijn hier super vriendelijk en gastvrij voor onze gemeenschap, het gebied is een vakantiebestemming en op de achtergrond heb je de Alpen. Dit alles komt neer op een gevoel van gemeenschap die Friedrichshafen en Outdoor natuurlijke partners maakt. En we hebben dan ook zojuist het contract vernieuwd.”

Tegenwoordig ‘lenen’ modemerken outdoor-elementen voor hun modecollecties. Waarom denk jij is outdoor zo trendy anno 2012?
MH: “Een lastige want ik weet zeker dat er tal van redenen zijn. Outdoor producten zijn praktisch, comfortabel, goed gemaakt en duurzaam. Daarnaast gaat outdoor hand in hand met de gezondheid en de verbondenheid met de natuur dus in mijn ogen is het niet verwonderlijk dat de mode-industrie hier graag deel aanneemt.”

Als gevolg van bezuinigingen skippen sommige winkeliers Outdoor. Wat zou je tegen ze willen zeggen?
MH: “Ik heb geen inzicht in hun situatie, maar als je denkt aan de meerwaarde van Outdoor zou ik zeggen dat je juist gedurende moeilijke tijden met de juiste aanpak én een vastberaden houding inkoopinspiratie en collectie/industrie-kennis moet opdoen op een beurs zoals Oudoor.”