TOP

Interview: Hans Ubbink over zijn nieuwe koers

Vorige week maakte Hans Ubbink bekend te gaan focussen op de mannencollectie. De verkoop van de vrouwenlijn zal beperkt worden tot de eigen winkels, die in 2014 worden geopend. Textilia sprak de ontwerper over de nieuwe koers.

Waarom een nieuwe koers?

Hans Ubbink: “Het heeft enerzijds te maken met ambitie, je wilt je blijven ontwikkelen als merk. In Nederland is dat met de huidige stemming vrij lastig. De winkelier heeft het enorm moeilijk en is voorzichtiger met inkopen. Bovendien hebben in het afgelopen seizoen ook een flink aantal klanten hun deuren gesloten. Je moet het als merk beter doen dan de rest en dat kan niet op twee vlakken. Daarom denken we dat we ons moeten concentreren.  Omdat we in mannenmode al een naam hebben en daar onze roots ligt, lag de keuze om daarop te focussen voor de hand. Ook voor de internationale presentatie is het wenselijk, duidelijker.”

Wat gebeurt er met de vrouwenlijn?

“We zaten in Nederland rond de 36 verkooppunten met de vrouwenlijn en dat is net te weinig om goed door te ontwikkelen. Terwijl je een collectie breed neer moet zetten voor de wholesale. We stoppen daarom met de verkoop aan winkeliers. De vrouwenlijn wordt compacter, meer itemgericht. Voor de eigen winkels en webshop hoeft geen compleet verhaal meer te zijn. Het leuke is dat we op deze manier kunnen verkopen wat wij goed vinden. Bovendien kunnen we de toegewijde Hans Ubbink draagsters blijven bedienen.”

Hoe reageren klanten op het nieuws?

“Onze vrouwenmodeklanten vinden het jammer, maar ze begrijpen ook wel dat we moeten concentreren. Van de mannenklanten heb ik nog niet veel vernomen. Zij zullen blij zijn dat we met een uitgebreider accessoirespakket komen en een betere instap voor wat jongere gasten. Daar is behoefte aan. Daardoor kan de bestaande mannenlijn wat compacter. De hoogwaardige capsulecollectie lanceren we vooral voor de internationale winkel. We denken dat het pakket zo te maken dat het compleet genoeg is om eigen winkels te bevoorraden en internationaal te groeien.”

Wanneer gaat de eerste Hans Ubbink winkel open?

“We zijn in gesprek met partijen, er is nog niets concreet. We willen de winkels openen in 2014, maar dat hangt af van beschikbaarheid van panden. Ik denk dat het aantal winkels beperkt blijft  tot 3 à 5 in Nederland. Daar zal voor ca. 70% mannen- en 15% vrouwenmode worden verkocht. Maar we willen ook andere producten aanbieden: van melk tot fietsen. Mensen moeten zich afvragen of ze in een gallery, kledingwinkel of café zijn.”

Hoe willen jullie verder groeien?

“Voor mannen zitten we op een zeventigtal verkooppunten in Nederland, daar is er nog wel ruimte. Maar we gaan ons hoofdzakelijk richten op het buitenland. We zijn internationaal nog vrijwel niet vertegenwoordigd, op een aantal Duitse, Franse en Belgische klanten na. Ik denk dat het goed is als bedrijf om verder te kijken en het risico te spreiden over meerdere landen.”

Foto’s: Stephanie Pistel, met dank aan Het Nationale Ballet.