TOP

Interview E-Fashion: Victor Terpstra van Strawberries

Op 23 juni lanceert Textilia, in samenwerking met Emerce, het event E-fashion. Tijdens dit event hoor je alles over nieuwe strategieën, succesvolle cases, concepten en technologieën op het gebied van e-fashion. Eén van de sprekers is Victor Terpstra van Strawberries.

Waar kennen we je van?
Ik ben commercieel directeur van Strawberries, specialist in het bedenken, ontwerpen en ontwikkelen van e-commerce oplossingen.

Wat is voor jou de belangrijkste ontwikkeling geweest op het gebied van e-commerce?
Dat is wat mij betreft niet zozeer de technologische ontwikkeling maar meer de snelle en grootschalige acceptatie door consumenten, van jong tot oud. Kijk bijvoorbeeld naar de mode-industrie. Lang is gedacht dat producten met een specifieke maatvoering of pasvorm moeilijk online verkocht zouden worden. Dit blijkt absoluut niet zo te zijn. Men koopt zelfs massaal schoenen online. Fashion is na reizen en entertainment de grootste categorie in online verkoop. Door dit consumentenvertrouwen is dit kanaal voor vele uitbaters profijtelijk geworden. Dat is weer goed voor ons.

Wat heeft dit voor jouw bedrijf bewerkstelligd? Noem een voorbeeld
Doordat retailers en producenten de potentie van het kanaal zien, zijn ze bereid hier serieus in te investeren. Dit stelt ons in staat om met zorg en passie goed doordachte oplossingen te ontwerpen en ontwikkelen. Behoudens enkele ‘gelukkige’ uitzonderingen zijn alle succesvolle e-commerce voorbeelden het resultaat van goed nadenken, zorgvuldig uitvoeren en voortdurend hard blijven werken aan verbeteringen. Dit kost tijd en geld maar levert uiteindelijk het meest op.

 

V&D heeft een lange aanloop gekend en heeft bergen werk verzet om haar assortiment geschikt voor online verkoop te maken. Ook op organisatorisch vlak is veel werk verzet. Je ziet dat deze inspanning en investering pas na enige tijd leidt tot succes. Nu loopt de V&D site uitstekend en is wat mij betreft qua assortiment en webshop een volwaardig online warenhuis.

Welke sites zijn voor ondernemers onmisbaar?
Ik ben een saaie gebruiker. Sites die ik bezoek zijn nagenoeg allemaal puur functioneel zoals Google en internetbankieren. Verder is het volgen van ontwikkelingen via sites als Emerce en blogs belangrijk. Maar ik noem toch LinkedIn. Lang heb ik me afgevraagd wat ik nu precies met LinkedIn moest, maar nu bijna iedere professional een profiel heeft is dit de ideale rolodex om mensen te vinden en volgen. Ook voor recruitment doeleinden is LinkedIn erg effectief.

Wat is je laatste online aankoop geweest? Hoeveel kostte deze? En wat is je favoriete webshop?
Mijn laatste aankoop? Vandaag, een fiets voor mijn jarige dochter, EU 140.  Mijn favoriete website is Booking.com. Een combinatie van volledige content, gebruiksgemak en service (bijna altijd kostenloos annuleren). Dit zijn wat mij betreft de 3 criteria waar iedere goede shop aan moet voldoen.

Welke ontwikkelingen op het gebied van internet/ e-commerce ect. houden je bezig?
De ongekende groei van sociale netwerken. De tijd dat je als merk comfortabel binnen je eigen site de dialoog met de consument aan kon gaan ligt ver achter ons. Meningsvorming en verspreiding van discussie over je product of dienst gaan razendsnel. Hoe hier als onderneming mee om te gaan met beperkte tijd en budget is een grote uitdaging. Ik denk dat voor veel ondernemingen het bepalen van de relevante strategie nog steeds een grote uitdaging is.

Ook de groei van mobiel internet en het ondersteunen van mobiele transacties is een ontwikkeling die voor ons erg relevant is. Beetje technisch misschien, maar wordt/blijft de ‘app’ de standaard of blijft de browser het belangrijkst? Dat zijn voor ons bedrijf ongelofelijk belangrijke ontwikkelingen.

Welke internettool/applicatie moeten ondernemers absoluut in huis hebben? 
Tools zoals Basecamp en Highrise waarmee je altijd en overal met je collega’s en klanten kunt samenwerken.

Kun je tot slot al een tipje van de sluiter oplichten van je lezing op ons E-fashion event?
In mijn lezing leg ik uit hoe de online shops van Bandolera en Not The Same op effectieve wijze met een slimme investeringsstrategie binnen korte termijn de grootste verkooppunten van de merken in Europa werden.

23 juni: E-Fashion event
Meer weten? Meld je dan nu aan voor het event E-Fashion op 23 juni. Hét online business- en marketing event van Textilia. Aanmelden kan via
www.textilia.nl/efashion. Kosten: 295 euro  voor abonnees (niet- abonnees €395,-).