TOP

Instagram: de nieuwe manier van (gratis) reclame maken?*

Instagram is een van de snelst groeiende bedrijven van deze tijd en ook steeds meer merken zijn actief op de app. Maar hoe handig is Instagram eigenlijk?

Instagram bestaat pas vier jaar maar telt al meer dan 200 miljoen maandelijks actieve gebruikers die goed zijn voor 60 miljoen foto’s en 1,6 miljard likes per dag. Iedere dag komen er weer nieuwe gebruikers bij maar tussen de ‘normale mensen’ zitten ook steeds meer bedrijven. Het Amerikaanse onderzoeksbedrijf Simply Measured deed onderzoek naar de Instagram-activiteit van de honderd grootste merken volgens Interbrand.

Cijfers
In het derde kwartaal van 2014 hebben maar liefst 86 van de honderd beste bedrijven van de wereld een Instagram-account terwijl dat er twee jaar geleden nog maar 54 waren. Van deze 86 post 73 procent per week minimaal één foto of video, dat is 35 procent meer dan twee jaar geleden. Vijftig procent van de reacties op deze berichten komen in de eerste zes uur na verschijning. De kledingbedrijven uit de top honderd posten met vijftig posts per maand per merk het een na meest van de bedrijven. Simply Measured laat dan ook weten: “Instagram is een speeltuin voor merken met visueel aantrekkelijke producten en een unieke stijl.”

Instagram: ja of nee?
Volgens Simply Measured is nu het juiste moment om als bedrijf een Instagram-account aan te maken omdat het publiek steeds ontvankelijker om gaat met reclame inhoud op Instagram. Daarnaast werkt de app ook mee aan de storytelling van je merk of bedrijf. Je kunt hiervoor leuke foto’s afwisselen met foto’s van het bedrijf.

Tips
Focus je op de kwaliteit van de posts: Ook al komen driekwart  van de reacties in de eerste twee dagen, mensen kunnen ook iets terugzoeken. Het is dus belangrijk dat ook oude berichten opvallen.

Gebruik zo veel tekens als je wil: De gemiddelde post telt 138 tekens omdat meeste bedrijven denken dat het vooral gaat om de foto en bang zijn klanten te verliezen. Wat blijkt is dat een langere tekst bij een foto of video niet de betrokkenheid van de klant negatief beïnvloed. Het is dus niet erg om meer tekens te gebruiken, zolang het iets toevoegt aan de foto en er niet van afleidt.

Gebruik @mentions: Met @mentions kun je invloedrijke of relevante mensen in je bericht noemen. Veel bedrijven doen dit nog niet maar hierdoor bereik je wel een groter publiek. Maar doe het tegelijkertijd niet op een stalkerige manier want hierdoor kun je afgesloten worden van Instagram.

Gebruik hashtags: Met hashtags kun je ontdekt worden door niche groepen of door mensen met een interesse voor iets specifieks. Posts met hashtags bereiken 12,6 procent meer mensen.

Voeg een locatie toe: Sommige mensen zoeken op locatie. Als je hier als bedrijf op inspeelt, kun je extra mensen bereiken. Nog maar weinig bedrijven doen dit maar er is wel te zien dat de posts waar een locatie is ingevuld, ook daadwerkelijk meer mensen trekt (29 procent meer).

Deel je Instagram: Zorg voor extra volgers door je andere social media netwerken te koppelen aan Instagram. Embed daarnaast ook je Instagram-account in je eigen website zodat mensen die op je website komen meteen zien dat je ook op Instagram zit.

Nog meer handige tips staan op de website van Instagram for Business.