TOP

Inretail kritisch op onderzoek mondkapjes, FNG-oprichters opnieuw gearresteerd en Hema klaar voor overname

Brancheorganisatie Inretail plaatst grote vraagtekens bij het evaluatie-onderzoek van de mondkapjesplicht in Rotterdam en Amsterdam. Verder: twee van de drie oprichters van de FNG Group zijn opnieuw opgepakt en vastgezet, Bol.com wil hét modeplatform van Nederland worden en de rechtbank in Amsterdam heeft het herstructureringsplan van de Hema goedgekeurd. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 14 september.

Inretail: vraagtekens bij evaluatieonderzoek mondkapjesplicht

Brancheorganisatie Inretail plaatst grote vraagtekens bij het evaluatie-onderzoek van de mondkapjesplicht in Rotterdam en Amsterdam. “niemand kan met droge ogen beweren dat de invoering van mondkapjes geen effect heeft gehad op de bezoekersaantallen. Ondernemers zagen hun omzetten kelderen juist omdat de straten leeg bleven.” Inretail concludeert dat er geen goed onderzoek is gedaan. “Alleen de camerabeelden van bezoekersaantallen op de Meent in Rotterdam zijn voor de evaluatie gebruikt, omdat van andere straten geen beelden van voor de mondkapjesplicht beschikbaar waren in Rotterdam”, zegt Inretail in ene persbericht. Uit onderzoek van Inretail en partijen zoals City Traffic bleek dat in de periode van de mondkapjesplicht bezoekersaantallen en omzetten met wel 40% kelderden. Inretail: “De evaluatie rammelt door te stellen dat mondkapjes geen effect hebben op bezoekersaantallen. Ondernemers keken tegen vrijwel lege straten aan tijdens de proef.”

Rechter keurt herstructureringsplan Hema goed

De rechtbank in Amsterdam heeft vrijdag besloten het verzoek van de schuldeisers om Hema aan hen te verkopen, goed te keuren. Dat meldt Hema in een persbericht (pdf). Daarmee is de laatste horde genomen en verandert Hema, wanneer de transactie naar verwachting over circa 3 weken wordt afgerond, ook formeel van eigenaar. En is de rol van Marcel Boekhoorn – voorlopig – uitgespeeld. De bestaande obligatieschuld van Hema, die oorspronkelijk € 750 miljoen bedroeg, wordt meer dan gehalveerd tot € 300 miljoen en haar liquiditeitspositie wordt met een extra obligatiefinanciering van € 42 miljoen sterk verbeterd. De nieuwe eigenaren van de Hema hebben al in een eerder stadium aangegeven zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar. Daarvoor worden enkele partijen genoemd, zoals investeringsgroep Alteri, een burgerinitiatief, en een consortium rond investeerder Parcom, waarbij de Jumbo-familie Van Eerd en voormalig eigenaar Marcel Boekhoorn betrokken zijn.

FNG-oprichters opnieuw gearresteerd

De oprichter en oud-ceo van de FNG Group, Dieter Penninckx, is gearresteerd en vastgezet in de gevangenis van Mechelen. Dat bevestigt het Antwerpse parket aan de Belgische krant Het Nieuwsblad. Hij wordt verdacht van financiële fraude. Zijn echtgenote Anja Maes is ook gearresteerd en is onder elektronisch toezicht geplaatst. Zij zouden zich niet hebben gehouden aan de vrijlatingsvoorwaarden na hun arrestatie in augustus. Toen werd bekend dat de drie oprichters van FNG in verdenking werden gesteld van valsheid in geschrifte, valse jaarrekeningen, manipulatie van de beurskoers en het niet willen meewerken aan een onderzoek van beurswaakhond FSMA. Concreet gaat het dus om Penninckx, Maes en business-partner Manu Bracke.

Bol.com wil hét modeplatform worden en lanceert campagne Van Classy tot Casual

Online retailer Bol.com verkoopt in zowel Nederland als België op het e-commerce platform nu ook kleding, schoenen en accessoires. De webwinkel wil zich daarom als hét modeplatform positioneren en lanceert de campagne Van Classy tot Casual om duidelijk te maken dat het niet onder doet voor andere mode e-tailers. Dat meldt Adformatie. Bureau Dept was verantwoordelijk voor de strategie en campagne. Niels Moes, manager marketing en communicatie bij bol.com: ‘We wilden bol.com als een volwaardige modewinkel positioneren op een manier die bij bol.com past. Dichtbij dus en met een knipoog.’

Derde van online platformen in Nederland lijdt verlies

Een derde van de online platformen in Nederland geeft aan een negatief bedrijfsresultaat te hebben. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van een onderzoek van het CBS, meldt Emerce. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat Nederlandse online platformen vooral gericht zijn op Nederland zelf. Opvallend is dat een derde van de platformen aangeeft een negatief bedrijfsresultaat te hebben. Dat is te verklaren vanuit het feit dat online platformen eerst willen groeien. Om concurrentievoordeel te behalen proberen ze de kosten voor de gebruikers laag te houden. Het CBS wil op regelmatige basis betrouwbare informatie kunnen publiceren over deze online platformen. De voorlopige resultaten van een eerste enquête zijn binnenkort beschikbaar.