TOP

Inretail fel tegen coronapas in winkels, prijs voor broekenlabel Mr Marvis en er is een nieuwe modebeurs: Val:ue

Brancheorganisatie Inretail is fel gekant tegen de coronapas in winkels, broekenlabel Mr Marvis is in de prijzen gevallen en er is een nieuwe modebeurs: Val:ue. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 3 november.

Foto: Textilia

Inretail fel tegen coronapas in winkels

De kogel ging gisteren door de kerk: vanaf zaterdag 6 november moeten mensen weer verplicht in onder meer winkels een mondkapje op. Verder werkt het kabinet werkt aan wetgeving die de invoer van de coronapas in niet-essentiële winkels mogelijk moet maken. Inretail spreekt zich fel uit tegen deze maatregel. “Het leidt tot discussies bij de deur, heeft geen draagvlak en wordt door geen enkel ander land toegepast.” Controle bij de deur vergt volgens Inretail tienduizenden extra medewerkers die er vanwege de arbeidskrapte niet zijn. De brancheorganisatie rekent voor dat een coronacheck een minuut per klant kost. De 56.000 non-foodwinkels in Nederland ontvangen samen per maand zo’n 340 miljoen mensen, wat neerkomt op vijf miljoen extra uren op maandbasis. “Per winkel moeten dan al snel een à twee extra medewerkers permanent ingeroosterd worden, maar die zijn niet beschikbaar.” Op 12 november neemt het kabinet hierover een besluit.

Mr Marvis sleept prijs in de wacht

Het Nederlandse broekenlabel Mr Marvis is op 2 november uitgeroepen tot New Retail Champion 2021 door kennis- en innovatieplatform Vedis.  Deze prijs wordt uitgereikt aan bedrijven die volgens de organisatie het meest innovatief is en het best inspeelt op nieuwe consumentenbehoeften, aldus een persbericht. De jury prijst het merk om het feit dat ze anders durven te zijn. ‘In plaats van elk seizoen een nieuwe collectie te brengen, richten zij zich juist op slechts één product en werken dat uit tot in perfectie’. Wat daarnaast meetelt is dat Mr Marvis aanvullend op de online verkoop fysieke winkels heeft geopend om hun klanten in de gelegenheid te stellen de broeken te passen. Mr Marvis heeft inmiddels een winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam en één in Antwerpen. Daarnaast is het label van plan winkels in München en Londen te openen.

Clan de Banlieue start platform voor creatievelingen

Streetwearmerk Clan de Banlieue organiseert op donderdag 4 november 2021 het eerste event ‘Banlieue for creatives’, waar verschillende aspecten van de creatieve industrie onder de aandacht worden gebracht en young professionals een platform krijgen om over hun talent te spreken. Dat meldt het merk in een persbericht. Op deze manier wil het Nederlandse label de creatieve sector ondersteunen en stimuleren.  Op deze eerste editie is het podium voor filmmaker David-Jan Bronsgeest, die zijn nieuwe filmproject ‘Luxury Grime’ toont en toelicht. In deze korte film wordt het straatleven gecombineerd met de reïncarnatie van een door velen gevreesd wezen. De film is genomineerd voor Da Bounce Urban Film Festival (DBUFF).

Klarna introduceert shopping-app

Klarna, de app voor betalingen en shoppen, heeft wereldwijd een alles-in-één shopping app geïntroduceerd. Hiermee kunnen consumenten bij iedere online winkel shoppen, aldus het persbericht. De app is over te gebruiken, of de winkel nu samenwerkt met Klarna of niet. “Mensen zoeken tegenwoordig naar zoveel mogelijk gemak en willen het liefste één plek hebben waar al hun behoeften in de klantreis samenkomen”, zegt ceo Sebastian Siemiatkowski. “Het schakelen tussen apps vinden consumenten steeds vaker frustrerend.” De nieuwe app is beschikbaar in Nederland, de VS, Groot-Brittannië, Australië, Nieuw-Zeeland, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, België, Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken, Polen en Frankrijk.

Nieuwe modebeurs in Frankfurt: Val:ue

Er is een nieuwe beurs toegevoegd aan de Frankfurt Fashion Week, van 18 tot en met 22 januari 2022: Val:ue. Daar zijn de nieuwste looks en toekomstgerichte trends te zien in de mode, schoenen, lederwaren, accessoires en lifestyle, aldus het persbericht. Daarnaast laat het klantgerichte productontwikkelingen, nieuwe logistieke concepten, digitalisering en meer duurzaamheid in de mainstream zien. Een apart deel van de beurs is gewijd aan apparel sourcing. In dit segment tonen gevestigde en nieuwe spelers kant-en-klare oplossingen voor alle deelnemers van de modemarkt – inclusief white en private labels.  “Met Val:ue creëren wij in het kader van de Frankfurt Fashion Week een nieuwe, centrale ontmoetingsplaats voor de grote spelers van de modewereld. Met andere woorden, Val:ue rondt de Frankfurt Fashion Week af met een extra marktsegment en zorgt voor een volledige dekking van het modespectrum”, zegt Claudia Franz, director brand management apparel fabrics & fashion, Messe Frankfurt in het perscommuniqué. Met deze beurs richt initiatiefnemer Messe Frankfurt zich op grote mode-, schoenen- en accessoiresspelers die uit de mainstream sector, aldus een woordvoerder desgevraagd. Namen van deelnemers en details over de beurs worden later bekend gemaakt. Tijdens de Frankfurt Fashion Week vinden 5 beurzen op het terrein tegelijk plaats; naast Val:ue zijn dat Neonyt, Premium, Seek en het eveneens debuterende The Ground.