TOP

Inretail blij met correctie shoppen op afspraak, UFG neemt Braend over en Gucci opent in Amsterdam

Inretail is blij met de versoepeling van de regels rondom winkelen op afspraak, al blijft de brancheorganisatie strijden voor volledige heropening. Verder: de Unlimited Footwear Group neemt mannenschoenenmerk Braend over en de Bijenkorf opent een reizende ‘etalage-expo’. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 9 maart.

Inretail: ‘Aanpassing regels winkelen op afspraak stap in goede richting’

Winkels met een groter vloeroppervlak dan 50 vierkante meter mogen met ingang van 16 maart meer klanten ontvangen; namelijk één persoon per 25 vierkante meter, met een maximum van 50 mensen tegelijk. Dat maakte demissionair minister-president Mark Rutte gisteravond bekend tijdens een persconferentie. Volgens brancheorganisatie Inretail is dat goed nieuws. “De aanpassing was hard nodig, omdat de huidige regel van twee klanten per verdieping voor veel winkels niet goed werkt.”

Naast deze aanpassing worden ook de huidige financiële noodpakketten voor ondernemers opnieuw tegen het licht gehouden. De steunmaatregelen werden eind februari al verruimd en het kabinet bekijkt de komende dagen opnieuw of er meer hulp nodig is. Dat is volgens Inretail het geval. Ook met de verruiming van het shoppen op afspraak blijft het ‘gevecht om een gezonde omzet’ groot, stelt de brancheorganisatie. “Het kabinet zet een stap in de goede richting, maar de enige echte oplossing is het volledig heropenen van de winkels. Dat kan met de juiste maatregelen veilig; dat hebben we al acht maanden bewezen.”

Inretail heeft de Nederlandse staat afgelopen maandag gedagvaard om heropening van de winkels te eisen. Daarbij werd onder meer aangevoerd dat de economische en maatschappelijke belangen van de sector onvoldoende zijn meegewogen in het besluit om de non-food detailhandel langer dicht te houden, met als gevolg dat ‘50 tot 60 duizend banen op de tocht staan’. “Bovendien zijn er geen volwaardige alternatieven geboden die een realistische omzet mogelijk maken.” De rechter doet uiterlijk vrijdag 12 maart om 10.00 uur uitspraak.

Gucci opent store in de P.C. Hooftstraat

Gucci opent een nieuwe brandstore aan de P.C. Hooftstraat 91 in Amsterdam. De winkel heeft een oppervlakte van iets meer dan 500 vierkante meter, verdeeld over drie verdiepingen. Klanten kunnen er terecht voor de volledige collectie; ready-to-wear voor mannen en vrouwen, koffers, tassen, klein lederwaren, schoenen, sieraden en accessoires. Het interieur is net zoals de collecties eclectisch: een mix van traditioneel en modern, en industrieel en romantisch. Een curiositeitenkabinet, zoals het Italiaanse modehuis het in een persbericht omschrijft. Met fluwelen zitjes, leren banken en barokke presentatiemeubels van donker hout. De winkel is sinds 3 maart open en op afspraak te bezoeken.

Lees ook: Binnenkijken bij Gucci in Amsterdam

Unlimited Footwear Group neemt mannenschoenenmerk Braend over

Unlimited Footwear Group (UFG) breidt het merkportfolio uit met het mannenschoenenmerk Braend. Oprichter Jasper van der Velden blijft als managing director bij het merk betrokken, schrijft Schoenvisie. UFG streeft ernaar om Braend via het eigen internationale distributienetwerk, met verkooppunten in meer dan 52 landen, verder uit te breiden. Het merkportfolio bestaat naast Braend uit de eigen merken Bullboxer en Rehab. Het bedrijf vertegenwoordigt daarnaast een groot aantal labels onder de vlag van Brands-360, waaronder Björn Borg, NZA New Zealand Auckland, Gaastra, Karl Lagerfeld, Levi’s Kids en Supertrash.

Braend en UFG hebben allebei hun wortels in schoenenhoofdstad Waalwijk. Het Nederlandse mannenschoenenmerk werd in 2001 opgericht door Jasper van der Velden en staat bekend om commerciële modellen met een goede prijs-kwaliteitverhouding en sterke eigen identiteit. Van der Velden blijft betrokken als managing director en eindverantwoordelijke voor de collecties. “Om te zorgen dat deze trouw blijven aan de typische Braend-look”, laat UFG weten.

Bijenkorf opent reizende ‘etalage-expositie’

De Bijenkorf opende vanochtend een nieuwe expositie, In de maak, die tot en met 6 juni 2021 te zien is in de etalages van het warenhuis. De reizende tentoonstelling gaat langs alle zeven winkels. In de maak wil het ambachtelijke maakproces van kleding op een vernieuwende manier belichten en geeft daarbij een podium aan jonge ontwerpers en studenten van de Meester Opleiding Coupeur en de Dutch Shoe Academy. Met witte proefstoffen (toiles) brengen ze de geschiedenis van de mode-industrie van 1870 tot nu in kaart en reageren ze op actuele thema’s als duurzaamheid en inclusiviteit. In de maak is een project van Room on the Roof, een kamertje in de toren boven op de Bijenkorf Amsterdam. Hier worden regelmatig lokale en internationale kunstenaars uitgenodigd om als ‘artist in residence’ nieuw werk te komen maken.

(Tekst gaat verder onder foto)

Beeld: De Bijenkorf

CBS: meer bedrijven gestopt in 2020 

Het aantal bedrijfsopheffingen is in 2020 met ruim 20 procent toegenomen ten opzichte van 2019, blijkt uit cijfers van het CBS. Het gaat om 140 duizend opgeheven ondernemingen, tegen 115 duizend een jaar eerder. De stijging is vooral te zien in het derde en vierde kwartaal van 2020. Desondanks is het totale aantal ondernemingen vorig jaar toegenomen, omdat er veel nieuwe bedrijven werden opgericht en het aantal faillissementen laag was. 

Het merendeel van de gestopte ondernemingen (meer dan 125 duizend) had één werknemer. Onder de ongeveer 15 duizend gestopte bedrijven met meer dan één werkzame persoon bevinden zich 440 internetondernemingen in mode en schoenen. Zij staan na restaurants en cafetaria’s in de top drie van sectoren met de meeste bedrijfsopheffingen. Van fysieke mode- en schoenenwinkels worden geen cijfers vermeld.