TOP

Inkopen tijdens de recessie

Donkere wolken hangen boven de Nederlandse modemarkt. De omzetten dalen in alle modesegmenten doordat de klant voornamelijk minder items per winkelbezoek koopt. De voorspelling is dat ook het komende jaar de consument de hand nog op de knip zal houden. Waarin goede tijden geld te verdienen was voor iedereen, komt het nu aan op echt ondernemersschap.

Er ontstaat een groeiende behoefte om kosten te besparen en het beter managen van het inkoopproces. Het gaat hierbij om het managen van de voorraad in al zijn facetten: ‘just in time’, niet te veel, maar ook niet te weinig. Een betere performance van je leveranciers op het gebied van leveren, service en betrouwbaarheid. Extra aandacht aan de opbouw en beschikbaarheid van het totale assortiment. Zorg zeker voor een onderscheidend assortiment wat perfect afgestemd is op je concept. Let op dat de verkoopprijs het artikel waard is!

Maar de economische crisis zorgt ook voor onverwachte mogelijkheden. Denk aan een sterkere onderhandelingspositie ten opzichte van de leveranciers. Het komt aan op keuzes maken, alleen de allerbeste artikelen en leveranciers.

Inkoop is een vakgebied waar ten tijde van recessie extra in geïnvesteerd moet worden. Het beter managen van de inkoop levert niet alleen kostenbesparing op, maar ook tevreden klanten en een beter rendement. En onderhandelingen met leveranciers zijn een stuk effectiever als je goed bent voorbereid.

Inkopen tijdens recessie betekent je inkoop gestructureerd aanpakken, keuzes maken en voorraad beheersen. Pak de kans aan om inkopen beter te doen. Kijk ook eens op de website van Buying Support voor tips en workshops die je hierbij kunnen helpen.