TOP

Ikea lanceert modecollectie, Mango deelt winst met franchisers en coronacrisis heeft blijvende impact op consumentengedrag

Mango verdeelt een deel van de uit e-commerce behaalde omzet met franchisenemers, Ikea lanceert een modecollectie met het bekende geelblauwe logo erop en werkgeversorganisaties roepen op om coronaregels vooral te blijven volgen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 27 juli.

Ikea lanceert eerste fashion items (met logo)

Na een eerste modecollectie in 2015 en samenwerkingen zoals onlangs met fashion label Off-White, lanceert Ikea nu een eigen modecollectie van onder andere tassen, hoodies en sweaters voor een kleine doelgroep, zo meldt Textil Wirtschaft. Deze Efterträda-collectie wordt 31 juli gelanceerd en gedurende een week exclusief verkocht in de hippe Japanse wijk Harajuku. Volgens Ikea Japan is het voor het eerst dat Ikea een kledingcollectie en accessoires met een eigen logo erop verkoopt.

Klederdrachtmuseum sluit deuren

Het Klederdrachtmuseum aan de Herengracht in Amsterdam is definitief gesloten als gevolg van de coronacrisis. Dat meldt het Faillissementsdossier vandaag. Het museum liep te veel inkomsten mis doordat het lange tijd geen entreegelden kreeg. Vanwege de coronamaatreglen mochten musea wekenlang hun deuren niet openen. Momenteel mag er een beperkt aantal bezoekers aanwezig zijn en dat is niet voldoende voor het behoud van het museum.

Inretail: ‘Coronacrisis heeft blijvende impact op het consumentengedrag.’

Retailagenda en Inretail hebben de resultaten van hun ‘retail postcorona impactanalyse’ vrijdag bekendgemaakt. Daaruit bleek onder andere dat onder invloed van de coronacrisis 48% van de consumenten zich online is gaan oriënteren en gaf 35% aan om bij voorkeur online te winkelen. Meer dan de helft geeft aan dit in de toekomst te blijven doen. Opmerkelijk is dat dit gegeven voor iedere doelgroep van toepassing is. Daarmee maken de generaties x en babyboomers de grootste transformatie door, want zij winkelden van alle consumentengroepen tot corona nog het minste via online kanalen. De blijvende gevolgen zijn niet per definitie negatief, hier liggen ook kansen, aldus de organisaties. Meer onderzoeksresultaten en oplossingen lees je op de site van Inretail.

Mango verdeelt een deel van de uit e-commerce behaalde omzet met franchisenemers 

Volgens Twinkle Magazine noemt Daniel Lopez, directeur van Expansie & Franchising bij Mango, de zet eerlijk. “De fysieke winkels zijn onmiskenbaar verantwoordelijk voor de aanzienlijke groei van de online business. Veel van de transacties die bij onze e-commerce terechtkomen, komen voort uit het bezoek van onze klanten aan onze fysieke winkels.” Ook maakt dit initiatief het mogelijk voor Mango om nauwer samen te werken met zijn franchisenetwerk en de ontwikkeling en implementatie te versnellen van nieuwe omnichannelinitiatieven, zoals de click & collect-service: het afhalen van online bestellingen met gebruik van de voorraad van fysieke winkels.

Oproep werkgeversorganisaties: volg coronaregels

Werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW roepen hun leden in een brief op de coronaregels te blijven volgen, zo meldt Retailtrends. Ook wijzen zij op het belang van een goede en vernieuwende aanpak van het kabinet om een tweede opleving van het virus te voorkomen. De voorzitters van de organisaties zeggen zeer bezorgd te zijn. “Dit kan immers leiden tot nieuwe maatregelen variërend van (regionale) lockdowns tot landelijke (vergaande) maatregelen, zoals sluiting van sectoren. In sommige Europese steden is dit helaas al weer realiteit.”

Foto: Mango