TOP

Doorstart voor Mara May, faillissementenexplosie verwacht en Nikkie lanceert sportcollectie

Vrouwenmodemerk Mara May maakt een doorstart met de Martens Fashion Group. Eind dit jaar wordt een explosieve stijging van het aantal faillissementen verwacht. En modemerk Nikkie lanceert een sportlijn. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 28 juli 2020.

Mara May maakt doorstart

Twee weken na het faillissement maakt vrouwenmodemerk Mara May een doorstart met de Martens Fashion Group (MFG). MFG is importeur en agent van een groot aantal merken, waaronder Costa Mani, Comma, NYDJ en Ilse Jacobsen. Vanaf 1 augustus wordt de nieuwe collectie van Mara May gepresenteerd, waarin de nieuwe richting van het label zichtbaar is: jonger en veel modischer. Daarnaast is de knitwear-collectie uitgebreid met geweven stijlen zoals tops, tunieken en blouses. Mara May zal zich blijven richten op het gebruik van natuurlijke, duurzame materialen als linnen, katoen, zijde en viscose. Wol wordt bewust vermeden, omdat het kriebelt, gaat pillen en lastig te reinigen is. Mara May werd twee jaar geleden overgenomen door Hubert Heldring – van Schaijik, nadat zijn oom Tjalling Heldring door ziekte genoodzaakt was te stoppen. Momenteel wordt het merk verkocht bij circa tachtig winkels, waarvan circa 55 in Nederland en de rest verspreid over België, Duitsland en Frankrijk. Door de samenwerking met MFG zal Mara May verder internationaal op de kaart gezet worden, te beginnen met Scandinavië. Hubert Heldring is zeer verheugd met zijn nieuwe partner. “De laatste weken waren erg stressvol, maar ik ben heel dankbaar voor de warmte en steun die ik heb ontvangen van mijn klanten, maar vooral ook voor het vertrouwen van MFG in mij én Mara May en hun snelle handelen. Ik kijk dan ook met veel optimisme naar de toekomst”, zegt hij in een persbericht over de doorstart.

Tijdbom aan faillissementen verwacht

Nog voor het eind van dit jaar zal er een tijdbom aan faillissementen ontploffen. In 2020 gaan 4900 Nederlandse bedrijven failliet, in 2021 nog eens 5400. Door de grote afhankelijkheid van de wereldhandel, zal Nederland hard worden geraakt. Dat schrijft kredietverzekeraar Euler Hermes in het rapport Calm before the storm, waar Faillissementsdossier.nl over schrijft. In het eerste half jaar van 2020 hebben onder andere de steunmaatregelen van de overheid geleid tot een daling van het aantal faillissementen: wereldwijd met vier procent ten opzichte van 2019 en in West-Europa zelfs met vijftien procent. Maar door de geleidelijke afbouw van het steunpakket zal eind 2020 een enorme stijging van het aantal faillissementen zichtbaar worden. “Onze insolventieindex klimt dit jaar naar een niveau dat voor het laatst in 2009 is gezien en zal in 2021 doorstijgen naar recordhoogte,” schrijft Euler Hermes in het rapport. De wereldwijde insolventieindex zal met 35 procent stijgen. De Verenigde Staten zullen het meest worden getroffen. In vergelijking met 2019 zal het aantal faillissementen er in 2021 toenemen met 57 procent. Litouwen (+ 49 procent), Brazilië (+ 45 procent) en Ierland (+ 44) procent) worden eveneens hard geraakt. Voor Nederland voorziet Euler Hermes een stijging van 42 procent. Duitsland (+ 12 procent), India (+ 9 procent) en Zuid-Korea (+ 6 procent) zien het aantal faillissementen het minst oplopen. De coronacrisis raakt vooral sectoren die toch al onder druk stonden: transport, automotive, retail van niet-essentiële goederen en de horeca.

Nikkie lanceert sportcollectie

Modemerk Nikkie lanceert vrijdag 31 juli een sportcollectie en gaat die ondersteunen met wekelijkse workout-video’s. Dat maakte ze afgelopen vrijdag bekend op haar Instagram-account. Ze schrijft: “In de afgelopen periode (toen sportscholen hun deuren sloten) heb ik me volledig gestort op thuis sporten. Ik deelde dagelijks mijn workoutroutine op Insta Story en kreeg veel verzoeken om dit te blijven doen. Ik miste de perfecte workoutoutfits, dus besloot een eigen sportcollectie en wekelijkse workoutvideo’s uit te brengen. En daar is het dan… Nikkie Sportswear. Vanaf volgende week vrijdag zijn mijn wekelijkse workoutvideo’s te vinden op de website en is de collectie te verkrijgen in stores & online.” Overigens is sport geen volledig nieuw terrein voor NIkkie. In 2016 lanceerde ze ook al een sportlijn, die enkele seizoenen te koop was. Verder werd afgelopen week bekend dat Nikkie Plessen een groot deel van de noodsteun die haar bedrijven hebben ontvangen gaat terugstorten, zo meldt RTL Nieuws. Haar bedrijven ontvangen ruim 9 ton overheidssteun vanwege de coronacrisis, maar inmiddels is gebleken dat de coronaschade voor haar bedrijven kleiner is dan waar in maart rekening mee werd gehouden.

Kansai Yamamoto overleden

De Japanse modeontwerper Kansai Yamamoto (niet te verwarren met de eveneens Japanse modeontwerper Yohji Yamamoto) is op 21 juli op 76-jarige leeftijd overleden. De ontwerper leed aan leukemie en zijn dood werd pas na bijna een week bekend gemaakt door zijn dochter via Instagram. Kansai Yamamoto was vooral bekend van zijn samenwerking met David Bowie in de jaren zeventig, voor wie hij de bekende futuristische en androgyne pakken maakte. Ook kleedde hij Elton John en Stevie Wonder. Hij stond bekend om het gebruik van Japanse motieven en uitgesproken kleuren. Ook maakte hij avantgardistische kimono-ontwerpen. In 2018 werkte hij nog samen met Louis Vuitton voor de LV resortcollectie met prints geïnspireerd door Japanse Kabuki-kunst.

Vooral hoogopgeleide jongvolwassen door corona minder naar fysieke winkels

Consumenten gaan door de coronamaatregelen minder naar fysieke winkels en kleding en boodschappen worden meer dan ooit online gekocht. Dat blijkt uit onderzoek onder 20.000 respondenten van GeoMarktprofiel, die de gevolgen van de coronamaatregelen op het winkelgedrag van consumenten in kaart heeft gebracht. Het bureau heeft de resultaten uitgesplitst naar veertien type consumenten; GeoTypen genoemd. Het zijn vooral de Ambitieuze Trendvolgers (hoogopgeleide jongvolwassenen) die minder fysiek zijn gaan winkelen. Het deel dat voor kledingaankopen altijd naar de fysieke winkel gaat is in bijna alle consumententypen gedaald. De daling is het grootst onder Ambitieuze Trendvolgers (-36%), Huiselijke Families (-31%), Creatieve Milieuliefhebbers (-25%), Eigenzinnige Computerfanaten (-20%) en Behoudende Weldoeners (19%). Alleen de Modale sportfanaten gaan vaker naar de fysieke winkel voor kleding (+3%). Vooral de Creatieve Milieuliefhebbers (+14%), Ambitieuze Trendvolgers (+11%) en Betrokken Senioren (+8%) zijn meer kleding (deels) online gaan kopen. GeoMarktprofiel heeft zowel in februari/maart als in juni onderzoek gedaan en zo de impact in het veranderde off- en online winkelgedrag gemeten. De resultaten zijn door middel van weging representatief gemaakt voor Nederland. Vervolgens zijn de resultaten gekoppeld aan de GeoTypen; een indeling in 14 lifestyle segmenten. Per doelgroep is het veranderde winkelgedrag in kaart gebracht.