TOP

Iconisch mode-item: het mannenpak voor vrouwen

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je bij-voorbeeld dat vrouwen in Amerika tot in de jaren ’90 geen broekpak mochten dragen op kantoor?

Het is nu nauwelijks meer voor te stellen, maar het heeft een tijd geduurd voordat het broekpak voor vrouwen werd geaccepteerd. Tot aan de jaren ’30 van de twintigste eeuw dragen vrouwen nauwelijks broeken, behalve soms tijdens sportieve activiteiten als fietsen of paardrijden. In de roaring twenties is er een kleine groep vrouwen die zich een mannelijke stijl aanmeten, inclusief broekpak. Ontwerper Coco Chanel wordt gezien als de bedenker van deze Garçonne-look. Pas in het volgende decennium maakt het grote publiek kennis met vrouwen in pak, dankzij filmsterren als Katharine Hepburn, Greta Garbo en Marlène Dietrich, die zich graag in mannenkleding hullen. Vrouwen kopiëren deze masculiene kledingstijl, hoewel het pak in die tijd nog steeds een gewaagde keuze is.

Le Smoking

De Franse modeontwerper André Courrèges showt, dertig jaar later, in de jaren ’60 het mannenpak voor vrouwen op de catwalk, maar Yves Saint Laurent gaat de geschiedenis in als ‘de ontdekker’ van het mannenpak voor vrouwen met de introductie van Le Smoking in 1966. De op het vrouwenlichaam gesneden versie van de mannelijke smoking wordt gecombineerd met hoge hakken en rood gestifte lippen. Toch blijft het broekpak voor vrouwen omstreden. In diezelfde sixties wordt de Amerikaanse societyvrouw Nan Kempner nog uit een restaurant in New York gezet omdat ze Le Smoking draagt. In de seventies zijn vrouwen te zien in een broekpak van Ralph Lauren in de campagne van het parfum Charlie met de boodschap: ‘Je kunt alles doen wat je wilt, zonder commentaar. Wil je een broekpak dragen in plaats van een rok, prima.’ In Nederland wordt het broekpak sneller geaccepteerd dan in de Verenigde Staten. Hierin speelt tv-presentator Mies Bouwman een grote rol, wanneer zij begin jaren ’70 het programma ‘Eén van de acht’ presenteert in de broekpakken van couturier Dick Holthaus. De pakken worden een rage.

Power Suit

In de welvarende jaren ’80 neemt de emancipatie van vrouwen in het zakenleven een vlucht, met het mannenpak als belangrijk middel om zelfverzekerd over te komen. Het pak krijgt scherpe belijningen en brede schouders met schoudervullingen. Het Power Suit groeit uit tot een iconisch symbool van dit decennium. Overigens is het vrouwen in die tijd in de VS nog lang niet op alle werkplekken toegestaan broeken te dragen. In de Amerikaanse senaat is het zelfs tot 1993 verboden. Uiteindelijk duurt het nog tot na de dotcom-revolutie eind jaren ’90 dat vrouwen zonder kritiek in een broekpak op het werk kunnen verschijnen.

Glamourous

Dankzij de unisekstrend in de jaren ’90 transformeert het broekpak van werkkleding voor zakenvrouwen tot mode-outfit. In de tweede helft van de nineties ligt de focus in de mode op seks en glamour. Het pak wordt gedragen zonder overhemd, en soms zelfs zonder top met het jasje gesloten. De Spice Girls, Madonna, Christina Aguilera en Britney Spears worden regelmatig gespot in deze look op het podium of de rode loper. Na de millenniumwisseling verdwijnt het broekpak naar de achtergrond. De combinatie van een jasje met bijpassende broek wordt ouderwets gevonden; de voorkeur gaat uit naar vrouwelijke kleding. In de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 zet presidentskandidaat Hillary Clinton het pak weer op de kaart. Als first lady droeg ze mantelpakjes, maar sinds ze zelf in de politiek zit, draagt ze steevast broekpakken. In haar Twitter-bio omschrijft ze zichzelf onder andere als ‘pantsuit aficionado’. Ook de Duitse bondskanselier Angela Merkel is een fervent pakkendrager.

Tomboy look

Inmiddels duiken er in veel modecollecties broekpakken voor vrouwen op. Die zijn over het algemeen stoerder en mannelijker dan de modellen van eind jaren ’90, in typische mannenpakstoffen en –kleuren en vaak oversized met grote jasjes en wijde broeken. Het pak wordt gecombineerd met sneakers of loafers voor een tomboy look. Maar de styling met hoge hakken en gestifte lippen is ook nog steeds geslaagd. Pakken die aansluiten op het lichaam of zijn uitgevoerd in vrouwelijke kleuren (zoals roze) zijn een verfrissende tegenhanger van de masculiene pakken.

Beeld: Givenchy winter 20-21 door Estrop