TOP

Hulp bij btw-verhoging: tip 4

Het is een feit: de btw wordt per 1 oktober 2012 verhoogd van 19 naar 21%. Het nieuws brengt de modebranche in rep en roer, want hoe moet dat met de allang ingekochte en geprijsde collecties voor het najaar? Textilia helpt je op weg. Nog 2 weken te gaan.

De btw-verhoging is een goed moment om je te herbezinnen op je merkenpakket: wil je wel met alle merken verder? Wellicht is de samenwerking met sommige merken rond dit onderwerp erg stroef gebleken of vind je een marge van 2.3 te laag gezien de hogere btw. Andere merken hebben zich misschien juist de perfecte partner in crime getoond en het is het overwegen waard om met deze merken de samenwerking te intensiveren.

Beter rendement 

Sowieso is het zaak om te zorgen voor een beter rendement in je winkel, door een selectie van leverancier en betere planning van de inkoop. Probeer ervoor te zorgen dat er minder de uitverkoop in gaat en dat je een hogere eindmarge als geheel realiseert. Hierin speelt ook de presentatie, marketing en goed verkooppersoneel een grote rol.

Samenwerking

“Samenwerking is het toverwoord. Delen is winnen”,  zegt retailadviseur Marian Bekkers in haar gastcolumn in de laatste editie van Textilia. Omdat merken het ook moeilijk hebben in deze tijd, komen ze vaker met initiatieven om de winkelier te ondersteunen en de verantwoordelijkheid voor de geleverde collectie te delen. “Overweeg niet alleen de kwaliteit van de collectie bij het selecteren van uw leveranciers, maar ook de mogelijkheden om een sterke samenwerking neer te zetten. Wanneer u in uw winkel een merk een stevig platform biedt, mag compensatie voor een tegenvallende verkoop niet ontbreken. Laat een merk u bovendien helpen de doorverkoop te verbeteren door mee te werken aan zaken als aanvulling en presentatie.”