TOP

Horeca in je modewinkel: hoe doe je dat?

Retailers experimenteren volop met branchevervaging in hun winkel. Horeca is daarbij voor veel retailers een serieuze optie. Een hapje en een drankje houden de consument binnen en de winkelstraat levendig. De uitvoering van deze mixretail is helaas niet zo eenvoudig. In de eerste Textilia van 2017 een uitgebreid achtergrondverhaal.

Van de binnenstad de place to be maken in plaats van de place to buy. Dat is het vraagstuk waar veel gemeenten op dit moment mee kampen. Want de funfactor van de winkelstraat staat onder druk. In de eerste editie van Textilia, die 13 januari verschijnt, spreken we met vijf ondernemers en deskundigen over de winkel als ontmoetingsplek.

Nieuwe oplossingen

“De consument is er minder gaan uitgeven, maar er komen sinds 2008 nog wel elk jaar winkelmeters bij”, geeft sectormanager detailhandel van ING Dirk Mulder als één van de redenen. “De omzet per vierkante meter daalt drastisch en daarvoor moeten er nieuwe oplossingen komen.” Zoals het verhogen van het bonbedrag.

“Niet méér consumenten naar de winkelstraat brengen, maar de klanten die over de vloer komen, langer vasthouden.” In de vorm van branchevervaging (‘blurring’) en met een mix aan faciliteiten en diensten. Mixretail. “Met name retail en horeca kunnen elkaar versterken in de winkel als ontmoetingsplek.”


Neem nu een jaarabonnement op Textilia en ontvang alle edities plus toegang tot alle exclusieve content op de website


Hoofdactiviteit

Maar de wet is op dit gebied duidelijk: ben je retailer, dan ben je geen horecaondernemer. Eén hoofdactiviteit dus. “Terwijl je in retail nu die combinatie wilt opzoeken”, zegt Hans Boerkamp, beleidsadviseur bij Inretail. “Geen retail of horeca, maar retail én horeca.” Hij komt het probleem door het hele land tegen. Eten en drinken verlengen het verblijf in een winkelgebied en retailers willen daarop inspelen.

 “Vaak door een wijntje tijdens een event (waarvoor een ontheffing moet worden aangevraagd, red.), of koffie en een broodje te serveren tijdens het winkelen. Het staat voor gezelligheid en reuring in de winkel. Bovendien versterkt het de leefbaarheid in een gebied. Daar waar retailers wegtrekken, kan het combineren van functies het belang van het lokale winkelgebied versterken.”

Rigide regels

De Drank- en Horecawet wordt in 2017 opnieuw geëvalueerd. Begin december 2016 diende de VVD een wetsvoorstel in om de regels rondom ‘blurring’ te versoepelen. Volgens initiatiefnemer Erik Ziengs staan de huidige ‘rigide’ regels ondernemers nu in de weg om in de binnenstad te vernieuwen.

In het artikel komen ook de ondernemers zelf aan het woord: Pieter Jongens, mede-eigenaar van Hutspot Conceptstores, Vincent Bosman, eigenaar van denim.bar in Winterswijk, en Martijn Viskaal, eigenaar van The Gallery Brandstore en Coffee Bar in Almelo. Pieter Jongens van Hutspot: “Het zou mooi zijn als gemeenten proeven toelaten of ondernemers meer eigen  verantwoordelijkheid geven. Achteraf kan dan worden bekeken of iets werkt of niet.”

Lees het volledige artikel in Textilia #1


Wil je het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.