TOP

Hoe zorg je er voor dat klanten in de winkel kopen en niet online?

Ondernemers hoeven klanten niet kwijt te raken aan webshops. Adviesbureau Manhattan Associates geeft een aantal tips en adviezen:

Voor veel ondernemers is het een gevreesd tafereel: de klant bekijkt kleding in de winkel om het vervolgens goedkoper online aan te schaffen. Volgens Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen, biedt ‘showrooming’ ook kansen. Aan Retailnews.nl legt het bedrijf uit: ‘om te overleven moeten traditionele retailers hun service verbeteren en personaliseren. Het is daarbij belangrijk om winkelmedewerkers op te leiden tot adviseurs en niet slechts tot verkopers. Zij moeten de klant overtuigen van de voordelen die een aankoop bij een fysieke winkel heeft boven een online shop. Snelle en betrouwbare levering en een goede retourafhandeling zijn ook van onderscheidend belang.’

Smartphone
Ook is het een goed idee volgens Manhattan Associates om winkelmedewerkers uit te rusten met een smartphone of tablet. ‘Zo kunnen zij bijvoorbeeld de aankoophistorie van klanten oproepen, actuele voorraden checken of een order bij een andere vestiging doen voor de klant.’ Tot slot moeten retailers ook niet de eigen showroom onderschatten. ‘Met de juiste aankleding en indeling kan de fysieke winkel een servicegeoriënteerde, klantgerichte omgeving worden. Hier kunnen klanten de sfeer en de beleving van het merk proeven en dat leidt tot een snellere en impulsievere aankoopbeslissing’.