TOP

Hoe gaat het met Setter? [interview] *

Vrouwenmodemerk Setter is weer helemaal terug na het faillissement in februari 2015. Eind juni opende kersverse directeur Jessica Mulder de deuren van het nieuwe hoofdkantoor in Houten.

Begin februari werd Setter House door de rechtbank failliet verklaard. Binnen een maand werd een doorstart gemaakt onder het nieuwe bedrijf Mills Fashion Company, dat de merknaam en de orderportefeuille heeft overgenomen. De bedrijfsvoering heeft maar korte tijd stil gelegen en het grootste deel van de zomercollectie 2015 is gewoon uitgeleverd, weliswaar met anderhalve maand vertraging. Het label My Best Jeans is door de fabrikant van het jeansmerk gekocht en Mills Fashion Company is daar nu de agent van.

Opvolging

De nieuwe directeur Jessica Mulder is niet onbekend met het merk Setter. Ze werkte al zes jaar voor het bedrijf, waarvan haar vader Jan Mulder directeur was. Die wilde het bedrijf graag in de familie houden, dus over de opvolging werd al langer nagedacht. “Toen we een doorstart maakten, kwam voor mij de perfecte gelegenheid om het stokje over te nemen. Mijn vader is nog wel betrokken bij het merk, hij is verantwoordelijk voor het productmanagement.”

Afgeslankt

Organisatorisch is er het nodige veranderd en het bedrijf is behoorlijk afgeslankt. “De kosten waren te hoog, vooral voor personeel en huisvesting”, vertelt  Jessica Mulder. “Ons bedrijfspand in Veenendaal was veel te groot. We zitten sinds deze week in een nieuw pand in Houten, een bewuste keuze om de bereikbaarheid voor onze klanten te verbeteren. We hebben een mooie showroom gecreëerd op de begane grond en op de eerste verdieping zijn de kantoren. Er werkten meer dan 40 mensen bij Setter, waarvan de helft in het magazijn. Nu zijn we nog maar met zijn zevenen. We hebben de distributie en het debiteurenbeheer uitbesteed.”

Trouwe klant

Setter heeft circa 250 verkooppunten in Nederland en er zijn in het afgelopen half jaar nauwelijks klanten afgevallen. “We hebben een trouwe klantengroep”, vertelt Jessica Mulder, die zelf ook een deel van de verkoop aan retailers voor haar rekening neemt. “Dat heeft ons de kracht gegeven om door te gaan. De winkelier zit echt op de leveringen van Setter te wachten. Het komende jaar staat in het teken van vertrouwen terug te winnen bij de klant. Het is aan ons om een goede collectie neer te zetten en door te gaan.”

Showroom

Wat wel verandert, is dat de winkelier voortaan naar de showroom in Houten komt om in te kopen waar voorheen de accountmanager naar de winkel kwam. “Daar wordt goed op gereageerd. Wij merken dat de klant bereid is om naar de showroom te komen omdat hij daar in alle rust de collectie kan bekijken.”

55-plusser

Aan de collectie zelf is niets veranderd, de lijn die is ingezet wordt gecontinueerd en dezelfde ontwerpers tekenen de collecties. “We blijven focussen op die 55-plusser”, benadrukt Jessica Mulder. “Ik zie hoe groot deze doelgroep aan het worden is. Het is ook een dankbare doelgroep, die niet veel online koopt en persoonlijk contact belangrijk vindt. Deze vrouwen komen over het algemeen vroeg in het seizoen en kopen veelal setjes. En ze zijn bereid om daarvoor geld uit te geven.”

Comfort en pasvorm

De mentaliteit van de 55-plusser is volgens Jessica Mulder wel aan het veranderen. “Deze vrouwen willen zich als hun dochters kleden. Het bloesje en giletje worden verwisseld voor een polo. Je ziet die dames ook wel in de Zara rondkijken, maar die pasvorm is het niet geschikt voor hen. Onze kernwoorden blijven pasvorm en comfort. Af en toe brengen we wat snoepjes, want deze consument wil ook geïnspireerd worden. Maar onze grootste omzetmaker is nog steeds de pantalon met elastieken tailleband. Voor de bovenstukken kiezen vrouwen wel voor veel meer fun.”