TOP

Retailers en exposanten over Modefabriek #39 *

Ook dit jaar is de zomereditie van de Modefabriek weer een stuk rustiger dan de wintereditie. Maar exposanten en klanten maakt dat niets uit: “Het is wel rustig maar je hebt zo wel meer aandacht voor je klant.”

Om 10.00 uur is het haast uitgestorven in hal 1, 2, 3, 4 en 7 in de RAI. De zondag van Modefabriek #39 is net begonnen maar het is nog angstvallig stil. Langzaam stromen de hallen vol maar zoals altijd is de zomereditie weer een stuk rustiger dan de wintereditie. Textilia vroeg inkopers en exposanten aan het eind van de eerste dag naar hun ervaringen.

Vidar van der Zaag, Sales Manager bij Oilily

“Sinds winter 2015/2016 is Oilily een nieuwe weg ingeslagen door minder drukke prints te gebruiken en meer aandacht te besteden aan mooie materialen en details. Dit is de eerste zomercollectie sinds de verandering en het is dan spannend om te zien hoe hierop gereageerd wordt. Maar iedereen is erg positief en ook veel nieuwe winkeliers zijn erin geïnteresseerd. Het is dan ook goed druk bij onze stand. Op zo een zomereditie is het altijd wel rustiger maar je hebt zo wel meer aandacht voor je klant. Er hangt een relaxte sfeer.”

Immo de Maar, Sales Nederland bij A Fish Named Fred

“De zomereditie is altijd wat rustiger dan de wintereditie maar het blijft belangrijk om ook hier te staan. Niet alleen omdat je eventueel nieuwe klanten ontmoet, maar ook om de bestaande relaties te onderhouden. We hebben vandaag ook weer heel wat potentiële klanten gezien. Sinds 2014 zit er een grote stijgende lijn in de verkopen. Dat komt denk ik omdat we wat eigenwijzer zijn dan andere merken en niet volledig mee gaan met de trends. Dat onderscheidende is ook wat onze klanten van ons verwachten.”

Mark de Lorme, Penn & Ink N.Y.

De stand van Penn & Ink N.Y. puilt constant uit van geïnteresseerde retailers. “Het gaat hier erg goed. Bij onze stand is het wel onwijs druk maar toch lijkt het alsof het in de hallen rustiger is dan anders. Maar ik denk dat we dat pas goed kunnen beoordelen aan het eind van de Modefabriek. Wat ons wel opvalt, is dat er veel Duitse klanten op de stand zijn.

Sonja Garsztecki, inkoper bij Wunderhaus in Duitsland

Opvallend is hoeveel buitenlanders er zijn op de 39e editie van de Modefabriek. Zo ook Sonja Garsztecki, die inkoopt bij de Duitse conceptstore Wunderhaus: “Het is hier wel anders dan in Berlijn, het is minder druk maar je merkt wel dat er steeds meer buitenlanders hier naartoe komen. Voor mij is dat minder fijn want wij zoeken altijd naar nieuwe merken die niet al in iedere winkel in Duitsland liggen. Maar ik ben hier wel nieuwe merken tegengekomen – Summum en Penn & Ink N.Y. – die net anders zijn dan de merken die overal al in Duitsland hangen maar toch goed zijn voor de markt.”

Hielke en Alice ten Hoor, eigenaren van 10 Store

“Vandaag was toch wel interessant. We komen hier altijd want we hebben vier winkels in Noord-Nederland waarvoor we altijd leuke, nieuwe merken zoeken. Ik denk dat we wel een paar gevonden hebben, zoals Fransa en InWear. Maar het is ook belangrijk je bestaande relaties even weer te zien. De zomereditie is altijd wat kleiner dan de wintereditie maar het is dit keer wel beter dan andere zomeredities want de sfeer die gecreëerd is, is erg leuk. Misschien dat we dit seizoen nog naar Just B.I.B. gaan maar verder doen we geen andere beurzen aan.”

Ilse Jammaers, eigenaar van Rosa-Lee in België

“Het was een erg leuke dag maar je merkt wel dat er weinig mensen aanwezig zijn. De beurs zelf is dit keer weer beter geworden, het is mooi aangekleed, de Scandinavische stijl zie je steeds meer terugkomen en er komen steeds meer buitenlanders op af. Ook wij komen speciaal vanuit België naar Nederland voor de Modefabriek, om de algemene indruk van de trends te krijgen en nieuwe merken te ontdekken. Ik ben zoals altijd weer leuke merken tegengekomen, zoals Ichi en Lanius.”