TOP

Hoe gaat het met Sawadi?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?'. Ditmaal spreken we met Fijtje Lothmann van het fairtrade meisjeslabel Sawadi.

Hoe is het deze orderperiode gegaan?
“Onze vaste klanten waren wederom erg enthousiast over de collectie. Nieuwe klanten vonden het jammer dat ze geen groter budget hadden vrijgemaakt want ze wilden eigenlijk veel meer bestellen dan paste binnen het gereserveerde budget. Dit is natuurlijk een positief bericht in economisch lastige tijden.”

Hoe hebben inkopers gereageerd op de collectie?
“We kregen veel leuke reacties op onze stof keuze en het kleurbeeld. Uiteraard merken wij ook dat de prijs een belangrijk rol speelt. Sawadi biedt een interessante prijs/kwaliteit verhouding. Bovendien is het voor winkeliers prettig om een fair product verkopen. Het verhaal achter Sawadi is heel handig in de verkoop van de collectie.”

Wat is de kracht van Sawadi?
“Ieder seizoen brengen wij een verrassend hippe collectie met een hele eigen uitstraling! Meisjesachtige kleding maar met een knipoog naar de mode op fashionblogs en catwalk.  Met een kleinschalig fabriekje in Thailand  zorgt Sawadi voor een fraai en fair product. We zijn flexibel en vooral klantvriendelijk. We behandelen de winkelier zoals we zelf behandeld willen worden.”

Hoe proberen jullie mee te denken met de winkelier?
“Wij doen ons best om Sawadi op de kaart te zetten als merk. Items worden regelmatig gebruikt door tijdschriften. Zo ontstaat er steeds meer naamsbekendheid en dat is fijn voor onze winkeliers. Gezien het huidige economische klimaat vinden wij het belangrijk dat een winkelier kan starten met Sawadi zonder al te hoge eisen qua ordergrootte. Zo blijft het risico voor beide partijen beheersbaar. Verder stellen wij ons iets flexibeler op in onze leverings- en betalingsvoorwaarden en proberen we voor klanten met problemen de juiste oplossingen te vinden.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
“30 verkooppunten in Nederland, 35 in België en 2 in Duitsland.”

Wat staat er het komende half jaar op de planning?
“Wij willen het aantal verkooppunten in Nederland gaan verdubbelen. Hiervoor zijn we op zoek naar een agent voor Noord-Nederland. Er is bijvoorbeeld nog steeds geen verkooppunt in Amsterdam, terwijl de vraag naar Sawadi daar groot is. Natuurlijk zijn we druk bezig met een spetterende samplecollectie voor zomer 2013. Bovendien gaan we binnenkort op ludieke wijze op zoek naar het nieuwe gezicht van Sawadi. Vier jaar lang was ons huidige model Suusje het gezicht van Sawadi. Maar…kleine meisjes worden groot !”

Op welke social media zijn jullie te volgen?
“Via Facebook en Tumbler en we hebben veel internationale followers op Instagram.”

Op welke beurzen staan jullie?
“Op dit moment zijn wij in gesprek met De Kleine Fabriek en twee internationale beurzen. Gezien de hoge kosten zullen we moeten gaan kiezen dus….wordt vervolgd!”

Land van herkomst: Nederland

Verkoopinformatie: Nederland: Cath Agenturen > 06 – 24751230; België: JBS Agenturen >+32 (0)3 – 2980624

Start van het merk: 2008

Doelgroep: meisjes van 2-12 jaar

Maten: 98-164

Prijzen (winkelverkoop): €13,95 tot 69,95