TOP

Hoe gaat het met Outfittery?*

De van oorsprong Duitse personal shopping service voor mannen Outfittery heeft inmiddels meer dan 100 duizend klanten in Europa. Wij spraken met Peter Gamelkoorn, country manager voor de Nederlandse markt.

Om maar met de deur in huis te vallen: hoe gaat het met Outfittery?

“Uitstekend, we mogen niet klagen. We zijn in maart 2014 in Nederland begonnen en groeien gestaag. In tegenstelling tot andere landen in Europa hadden we in Nederland bij de start te kampen met geduchte concurrentie van twee vergelijkbare diensten, The Cloakroom en House of Einstein. Ondanks die concurrentie hebben we inmiddels toch ons aandeel in de markt vergaard.”

Hoe onderscheidt Outfittery zich dan van die andere diensten?

“Qua serviceverlening zal er weinig verschil zijn, de manier waarop we werken is ook vergelijkbaar. Ook wij laten nieuwe klanten eerst online vragen beantwoorden, dan neemt een personal stylist telefonisch contact op en op basis van die informatie sturen we een box met 2 à 3 outfits op. Wat de klant leuk vindt, dat houdt hij. Wat hij niet wil, stuurt hij kosteloos terug. Waar wij ons bij Outfittery in onderscheiden, is ons aanbod. We hebben meer merken, waardoor we ook flexibeler zijn en meer verschillende mannen kunnen bedienen. Daarnaast hebben we een redelijk groot PR-budget en hebben we al veel kunnen leren van onze ervaringen in andere landen.”

Wat hebben jullie zoal geleerd?

“Welke marketingkanalen je het beste waarvoor in kan zetten. Dat je een goed team moet opbouwen en veel moet investeren in je customer service. Ook moet je goed kijken welke kleding je moet inkopen per land. Wat in Duitsland goed werkt, kan in Nederland weer totaal niet aanslaan.”

Hoe zou je de Nederlandse klant omschrijven?

“Over het algemeen hebben Nederlandse mannen meer lef dan bijvoorbeeld Duitsers. Ze durven meer kleur te dragen en nieuwe dingen te proberen. Trends beginnen vaak in Nederland, om daarna over de rest van Europa over te waaien.”

Wat voor soort klanten hebben jullie in Nederland?

“Over het algemeen zijn het mannen met een drukke baan, die geen zin of tijd hebben om zelf te shoppen. Of mannen die aangeven geen smaak te hebben. We zien nu dat klanten die na de eerste keer enthousiast zijn, ook blijven bestellen. De eerste klanten zitten nu al op hun vijfde of zesde box. Dat soort klanten bouwen ook echt een band op met hun stylist, die natuurlijk ook steeds beter weet wat bij de klant in kwestie past.”

Hoeveel wordt er teruggestuurd?

“Daar doe ik geen uitspraken over, maar een aanzienlijk aandeel. Gelukkig is het risico niet alleen voor de klant laag, maar ook voor ons. Onze kosten zijn een stuk lager dan voor een normale retailer, omdat wij geen last hebben van hoge huren en personeelskosten, en goede afspraken hebben met onze merken. Overigens blijft er gemiddeld voor 250 euro aan kleding bij de klant hangen per box, dus dat is best aardig.”

Hoe gaan jullie om met sale-periodes?

“Onze klanten zijn over het algemeen niet zo geïnteresseerd in de sale, die willen gewoon een mooi product. We geven wel vouchers aan nieuwe klanten, zodat ze korting krijgen op hun eerste box.”

Wat zijn nu de plannen voor 2015 in Nederland?

“Outfittery wordt steeds bekender, maar dat kan nog veel beter. We gaan het komende jaar dus nog meer investeren in PR en Marketing. Daarnaast blijven we continu werken aan de verbetering van onze service-aspecten. Want uiteindelijk is dat waar de klant het allemaal voor doet.”