TOP

Hoe gaat het met Olsen? ‘We staan open voor alles wat te maken heeft met retail’

Het Duitse merk Olsen wil zichtbaarder worden en het aantal verkooppunten in Nederland uitbreiden. Ook worden de verkoopprijzen naar beneden bijgesteld.

Het Duitse vrouwenmodemerk Olsen begon zestig jaar geleden met bonnetterie en tricotage, maar brengt sinds 2013 een totaalcollectie. Vanaf het inkoopseizoen herfst-winter 2019-2020 hanteert het bedrijf in Nederland de Duitse verkoopprijzen en die liggen tien euro per stuk lager dan voorheen. “We willen de Nederlandse detaillist hiermee tegemoetkomen”, zegt Anita Heering, area manager van Olsen in Nederland. “Geen verwarring meer met afwijkende prijzen voor verschillende landen op de prijskaartjes. Bovendien kunnen de retailers hiermee ook een hogere omloopsnelheid creëren. De verkoopprijzen van T-shirts beginnen bij €29,99, broeken bij €89,99 en pullovers vanaf €49,99.”

Is er nog meer veranderd?

“We hebben ons leverritme aangepast en brengen nu zestien thema’s per jaar, waaronder de kleine capsulecollecties ‘Designer Choice’. Hiermee heeft de retailer steeds weer wat nieuws in je winkel en kan hij inspelen op de actuele ontwikkelingen. Interessant detail: de kleuren uit een thema komen twee thema’s later terug, zodat je de nieuwe items kunt combineren met de ‘leftovers’. Ook komen we aan het eind van het seizoen met een ‘Season Favourite’ collectie. Deze heeft een hoge marge, zodat je die snel kunt afprijzen. Daarnaast hebben we een sterk NOS programma en een voororder collectie met zes inkoopmomenten per jaar. Zo verkoop ik vanaf 25 maart de collectie voor levering september/oktober in onze showroom in het WFC.”

Wat is momenteel de positie van Olsen in Nederland?

“We communiceren geen aantallen, maar wat verkooppunten betreft is er ruimte voor uitbreiding. We verkopen in Nederland tot nu toe alleen via wholesale en geloven sterk in de retailer als specialist. We kijken altijd naar nieuwe mogelijkheden en er is zeker nog ruimte voor groei. In onze grootste markt Canada hebben we bijvoorbeeld alleen maar winkels en corners. Ook in Nederland staan we open voor alles wat te maken heeft met retail, zoals bijvoorbeeld franchise, consignatie en concessie. Liefst in samenwerking met een partner.”

Waarmee onderscheidt Olsen zich van andere vrouwenmodemerken?

“Olsen staat voor kleur, prints, goede kwaliteit, pasvorm, vernieuwende breisels en commerciële sets. We onderscheiden ons met het gebruik van honderd procent katoen, wat een hoog draagcomfort biedt. Olsen staat bekend om zijn draagbaarheid. Daarom scoren onze broeken door de hoge taille in combinatie met de power stretch kwaliteit. We brengen niet het gevoerde blazertje, maar het gebreide vestje dat veel comfortabeler zit. En een ander goed voorbeeld is de blouson met elastiek aan de onderkant, die de buik camoufleert. Duurzaamheid vinden we belangrijk, dus we werken met organisch katoen en gerecycled plastic. Dat laatste is bijvoorbeeld verwerkt in ons jassenprogramma. Ook in onderhoud is de collectie heel makkelijk, alles kan zo in de wasmachine.”

Wat is de bestseller?

“De best verkochte items van Olsen zijn de T-shirts met het halflange Milano-mouwtje dat de bovenarmen bedekt. Onze NOS-collectie is sterk in de verkoop en goed voor bijvoorbeeld tafelverkoop. Denk aan truien, vesten en T-shirts. Je kunt zo mooi alle verschillende modellen, kleuren en prints bij elkaar presenteren. Onze doelgroep vindt het heel prettig om samengestelde setjes te kopen. En we hebben er altijd goede shawls bij.”

Wie is de doelgroep?

“De doelgroep is enorm breed. Ik vind het moeilijk om daar een leeftijd aan de verbinden. Age is just a number. Het zijn vrouwen die zelfbewust in het leven staan, actief zijn en tijd hebben om te winkelen. Ze willen er leuk uitzien, maar de kleding moet wel prettig zitten. Onze ontwerpers spreken de doelgroep regelmatig en komen zelfs bij hen thuis om in hun garderobe te kijken. Zo ontdekken ze wat de Olsen vrouw wil. Onze doelgroep vindt vriendschap heel belangrijk, dat zie je ook terug in de campagne met drie vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën. Het beeld dat de modellen uitstralen is dat ze close zijn met elkaar en veel delen. Het is een heel dankbare en trouwe doelgroep, die we willen vasthouden. Wij houden van die vrouw.”