TOP

Hoe gaat het met Minimum?

Iedere maand neemt Textilia een nieuw merk in het jeanssegment onder de loep en vraagt de agent of importeur: hoe gaat het? Deze maand Minimum.

Minimum

Land van herkomst: Denemarken
Importeur: Denim Impact
Sinds wanneer in Nederland: 2007
Collectie: totaalpakket, 4 hoofd- + 4 flashcollecties per jaar
Prijzen: tops €19,95-€29,95, broeken €69,95-€99,95, jacks €99,95-€199,95, overhemden €59,95-€69,95

Hoe gaat het?

Wouter Stock van Denim Impact: “Goed! Minimum ontwikkelt zich fantastisch. De omzet is verviervoudigd en we hebben nu rond de 70 verkooppunten in Nederland. We halen goede doorverkopen in de winkels, hierdoor hebben we veel nieuwe aanvragen gehad voor spring/summer 2010.

Wat is de kracht van het merk?

“De kracht is de positionering: tussen design en jeans. De collectie heeft hele mooie kwaliteiten en stijlvolle details voor een middensegment prijs. Met Minimum bieden we een totaal ander beeld dan wat je nu veel terug vindt in de Nederlandse winkels. We kiezen niet voor grote prints of applicaties, de look is cleaner en natuurlijker.”

Maakt de kredietcrisis het moeilijker om er tussen te komen?

“Dat is lastig te zeggen. Het is altijd moeilijk een nieuw merk op de markt te brengen. Dat we hard groeien is geweldig, maar misschien hadden we nog harder kunnen gaan als er geen crisis was geweest. Onze ervaring is wel dat de markt open staat voor nieuwe merken. Er is veel hetzelfde merken- en winkelaanbod. Hierdoor ontstaat automatisch vraag naar vernieuwing.”

Wat is op dit moment hét item uit de collectie?

“In de damescollectie is de boyfriend-blazer de bestseller. Bij de heren worden knitwear en shirts goed verkocht. Daarbij zien we een  grote stijging in de verkoop van chino’s. Deze zijn in Scandinavië al drie seizoenen een hit.”

Wat staat er het komende half jaar op de planning?

“Heel belangrijk is de opening van onze eerste franchise winkel in Nederland, in januari 2010 in Alkmaar. En we hebben aanvragen voor meerdere locaties lopen. We willen echter eerst heel goed volgen wat de eerste winkel gaat doen.”