TOP

Hoe gaat het met Hebbeding?

Het Nederlandse merk Hebbeding bestaat dit jaar 25 jaar. Na 20 jaar is vertegenwoordiger Tom van Amen met pensioen gegaan en is Alexandra Lagerveld aangetrokken als agent. Textilia sprak met directeur Koen Spaansen.

Ben je er zelf al 25 jaar bij?

Koen Spaansen, directeur van Hebbeding: “Mijn moeder is er destijds mee begonnen, ik was toen 16 jaar. Ik was wel altijd betrokken en heb het bedrijf uiteindelijk overgenomen. We maken nog steeds dezelfde eigenzinnige kleding, maar het is niet meer alleen laagjesmode. We zijn met de tijd meegegaan. Wel brengen we nog altijd dezelfde matenrange en werken met drie maten: 1 (40-42), 2 (44-46) en 3 (48-50). Nog grotere maten vereist een andere techniek bij het maken van de patronen.”

Richt Hebbeding zich op de grote matenwinkels?

“Er zijn wel wat grote matenwinkels die Hebbeding inkopen, maar vaak vinden zij onze maten te klein en ‘gewone’ winkels vinden onze maten te groot. Maar we richten ons ook niet specifiek op grote matenwinkels, we liggen toch wel vooral bij de damesmodeboetieks.”

Hoeveel verkooppunten zijn er?

“We hebben nu 150 verkooppunten in Europa, waarvan 50 in Nederland. Duitsland is heel groot voor ons, Frankrijk gaat redelijk goed en Rusland ook. We liggen in 20 zaken in Moskou en in New York liggen we in een winkel in een Russische buurt, waar het heel goed verkoopt. Hebbeding spreekt de Russen aan.”

Zit er nog groei in?

“We zijn de afgelopen twee jaar niet gegroeid, maar blijven gelukkig wel stabiel. Dat heeft vooral met de crisis te maken, ons type klant wordt hard geraakt en stopt soms ook met de winkel vanwege hun leeftijd. Hebbeding past niet in  de standaard boetiek, we moeten de juiste winkels treffen. Door de nieuwe agent in Nederland verwacht ik wel wat groei. En we hebben in Duitsland op The Gallery nieuwe klanten opgedaan. Maar het is onzin om nu te zeggen: we gaan groeien.”

Wat onderscheidt Hebbeding van andere merken?

“Het heeft echt een eigen gezicht. Vroeger richten grotere maten zich op laagjesmode om alles te verhullen. Tegenwoordig mag je alles laten zien, daar hebben we Hebbeding op aangepast. We houden ons ook niet bezig met de trends. We staan bekend om het gebruik van het vele zwart-wit en het eigenzinnige handschrift. Er zijn echt diehard Hebbeding-fans. In onze outlet in Nieuwdorp staan mensen in de rij als we sale hebben. Dan is het echt een gekkenhuis. Het maakt niet uit wat voor maat ze hebben, er zijn vrouwen met maat 36-38 die in Hebbeding lopen.”