TOP

Hoe gaat het met…..Collumn?

Iedere week neemt Textilia een merk in het mannenmodesegment onder de loep en vraagt de agent, importeur of producent: hoe gaat het? Deze keer is dat Jacques Smits van Collumn

Korte omschrijving van het merk

Collumn is een casual mannenmodemerk in het middensegment. In brei liggen de wortels van het merk. Collumn is begin 2008 vanuit State of Art verzelfstandigd en nu als onafhankelijk label actief met een bredere collectie.

Op welke manier heeft de recessie invloed? Nadelen/voordelen?

Voorafgaand aan de verzelfstandiging van Collumn was ons duidelijk dat de kwaliteit van de styling, de productiekwaliteit, de maatvoering en pasvormen toe waren aan een grondige herziening. De recessie heeft ervoor gezorgd dat dit nog meer prioriteit kreeg. Aan de andere kant zorgt de recessie voor bezuinigingsdrift bij onze leveranciers, met als gevolg dat we heel scherp letten op productiekwaliteit en levertijden. Onze nieuwe leveranciers zijn dan ook niet alleen geselecteerd op vakmanschap, maar ook op financiële degelijkheid.  

Welke punten verdienen de aandacht in de collectie?

Styling tot in detail verdient continu aandacht. Heel belangrijk is de kwaliteit van de stoffen en de verwerking ervan. Collumn heeft daar dit jaar een grote stap in gemaakt. We doen geen zaken meer met “alleskunners”, maar werken met partners en leveranciers die specialist zijn, elk op hun gebied. De nu actuele wintercollectie is een grote stap vooruit, en met de collectie voorjaar en zomer 2010 zetten we de opgaande lijn door.  

Wat is de belangrijkste ontwikkeling geweest?

Column heeft een sterke en trouwe klantenkring. En de klanten hebben ons de kans en de tijd gegeven om de vele veranderingen in de collecties en bij Collumn als organisatie door te voeren, zoals de verhuizingen van de showrooms naar Doetinchem en Den Bosch. We hebben in juli een derde showroom van Collumn geopend in Düsseldorf om ook in Duitsland een goede start te kunnen maken.

Hoe verloopt het inkoopseizoen?

Tot nu toe volgens plan. Daarbij moet ik opmerken dat het plan niet heel hoog is ingezet, maar op een realistisch niveau staat. We weten dat veel van onze klanten in deze markt zekerheid zoeken en geen extra risico. Toch is een onzekere tijd ook een tijd van kansen en van verandering, dat moet je niet vergeten.

Hoeveel verkooppunten zijn er nu? En waar ligt het merk?

We hebben tegen de 150 verkooppunten, waarvan 120 in Nederland en 30 in België. Collumn is vooral  goed vertegenwoordigd in Zuid-Nederland, vandaar de showroom bij Den Bosch. In de Randstad of in de centra van de grotere steden kan het nog beter, daar ligt een taak.  

Wat willen jullie de komende tijd realiseren?

Er zijn geen plannen voor eigen winkels. We richten ons op zelfstandige modeondernemers, dus zelfstandige winkels en regionale ketens in Nederland, België en Duitsland. We maken twee hoofdcollecties per jaar, elk verdeeld in vier subcollecties en we overwegen daar per hoofdcollectie steeds een apart actiepakket aan te gaan koppelen. Dat is dan gericht op een bepaalde doelgroep binnen ons klantenbestand. We willen de naam Collumn nadrukkelijker neerzetten als merk voor de eigentijdse en zelfbewuste man. En daar zijn we nog niet klaar mee.