TOP

Hoe gaat het met Barbour womenswear?

Barbour heeft het sublabel Barbour International in 2013 verdeeld in de lijnen Black Streak, Tourer en Trophy, die dit jaar nog verder zijn aangescherpt. Agent Hans Cordemeijer van Hacor Casuals wil er een nieuwe doelgroep mee aanboren.

Hoe gaat het met de vrouwenlijn van Barbour International?

Agent Hans Cordemeijer van Hacor Casuals: “In 2013 is Barbour met de segmentatie van Barbour International begonnen en dat wordt voor zomer 2015 verder uitgewerkt. Dat geldt met name voor de Black Streak-lijn. Dat is het meest luxe stuk van de collectie, geïnspireerd op het iconische Barbour-jacket uit 1934 met de schuine zak. Deze lijn is vrouwelijker gemaakt en meer een totaalcollectie geworden. Je vindt hier rokjes, jurkjes en T-shirts in puur zijde en jasjes en leggings in softleather. Het idee is dat we deze collectie in het gezelschap van merken als Acne, Dondup, Belstaff, Michael Kors en Marc Jacobs kunnen verkopen.”

En de andere twee sublijnen?

“Ook die zijn aangescherpt. Tourer is geïnspireerd op de Tourer Coat uit 1960. Deze lijn combineert functie en stijl, vertaald naar easy-to-wear. Deze lijn heeft ook een vrouwelijke make-over gekregen en is meer verfijnd. Je vindt hier T-shirts met kleine prints, diepe V-halzen, doorgestikte jasjes in leer en wax. Qua prijssegment zit het net onder Black Streak, maar je kunt het heel goed met elkaar mixen. Trophy is een stoere lijn, meer jeansgerelateeerd en geïnspireerd op de bikerscene. Hier vind je verwassen kwaliteiten, jeans en het iconische Barbour International jack in een stoere denimkwaliteit.”

Wordt het niet verwarrend met al die lijnen?

“De collecties zijn dusdanig verschillend dat elke lijn duidelijk bij een ander type winkel past. Dus de segmentering maakt het voor de winkelier alleen maar duidelijk. Wij willen ook dat de consument een bepaald product op de goede plek vindt. Dus we verkopen geen traditionele jachtjassen in jeanswinkels. De consument ziet alles gewoon als Barbour, maar ook die is heel goed geïnformeerd en vaak op de hoogte van de verschillende lijnen.”

Wat zijn de plannen in Nederland?

“De mannenlijn is groter in Nederland dan de vrouwenlijn, maar met dames groeien we wel hard de laatste seizoenen. De focus ligt de komende tijd op de Black Street-lijn. De collectie is er klaar voor om hier een ander type winkel mee te bedienen. Luxer en meer premium, plus de hippere jeansboetieks. We brengen in dat segment echt wat anders dan andere merken, meer vanuit de historie.”

Barbour werkt met twee collecties voor mannen en vrouwen: Barbour (onderverdeeld in Lifestyle en Heritage) en Barbour International (onderverdeeld in Black Street, Tourer en Trophy). Barbour is geïnspireerd op het Engelse landleven, met de bekende jachtjassen en tartan-ruiten. Barbour International haalt zijn inspiratie uit de biker-scene.