TOP

Hoe gaat het met Adidas eyewear?

Regelmatig neemt Textilia een merk in het sportfashion segment onder de loep met de vraag 'Hoe gaat het?'. Ditmaal spraken we met Sandra Van Renterghem, Marketing Manager van Adidas eyewear Benelux.

Hoe gaat het met Adidas eyewear?
“In samenwerking met atleten uit verschillende disciplines is Adidas eyewear voortdurend bezig met het ontwikkelen van uiterst functionele monturen met lenzen van hoogwaardige kwaliteit. Zo is ook de ‘Tourpro’ speciaal ontwikkeld voor de golfsport. Deze multifunctionele sportbril heeft onlangs op één van de grootste internationale optiekbeurzen Silmo in Parijs de prestigieuze Silmo d’Or in de categorie ‘sportbrillen’ in de wacht gesleept. Ook in 2011 mochten we deze award mee naar huis nemen, toen voor de sportbril ‘Evil eye halfrim’.”

Waar zijn jullie momenteel mee bezig?
“Op dit moment wordt er volop gewerkt aan de nieuwe collecties voor 2013, zowel in het Sport Performance als het Originals segment binnen Adidas eyewear. Volgend jaar pakken we met Originals met een heel uniek concept ‘Personalized’ uit en komen er nieuwe sportbrillen in de categorieën bike, running en boren we ook een heel nieuwe categorie sporten aan: de watersporten.”

Hoeveel Adidas eyewear verkooppunten zijn er anno nu in Nederland?
“Onze sportbrillen worden zowel in optiekzaken als sportzaken verkocht. In Nederland zijn er ongeveer 300 verkooppunten die een uitgebreide collectie van adidas eyewear in de winkel hebben. Onze collecties zijn veelal te vinden bij de specialisten op het gebied van outdoor, fiets, ski en snowboard. Dit zijn bijvoorbeeld een groot aantal Intersportleden, Bever Sport en de Skihut.”

Sportbrillen verkopen: een extra uitdaging?
“Net zoals met ieder ander product moet je de juiste kennis en collecties in huis hebben. Indien de detaillist deze productgroep als volwaardig ziet en investeert in collectie en personeel dan is het verkopen van sportbrillen helemaal niet moeilijk, maar zelfs leuk en uiterst rendabel. De rendementen per vierkante meter zullen hoger liggen dan bij de traditionele omzetgroepen.”

Hoe begeleiden jullie verkooppersoneel?
“Omwille van de vele hoogtechnologische kenmerken van onze sportbrillen is het belangrijk dat de verkopers voortdurend op de hoogte worden gehouden van de nieuwe ontwikkelingen en technische specificaties. Die begeleiding gebeurt meestal via clinics die worden gegeven door onze accountmanagers en voor de sportzaken is dat Marco de Waard. Bovendien hebben we onlangs een webportal gelanceerd waar de verkopers terechtkunnen voor alle mogelijke informatie over onze producten en waar ze bovendien ook 24/7 terechtkunnen om sportbrillen en onderdelen te bestellen.”

Adidas eyewear: een zomer- of winterproduct?
“Een uitgebreide selectie uit onze collectie bestaat uit wintersportbrillen of sportbrillen die zowel in de zomer als de winter kunnen gedragen worden. Zo bieden wij ook een uitgebreide collectie skimaskers/goggles aan in verschillende prijsklassen. De winter is voor Adidas eyewear een heel belangrijk seizoen.”

Wat is de productfocus voor volgend seizoen?
“Volgend seizoen zal de nadruk vooral op bike, golf & watersport liggen, maar ook in andere categorieën zullen er nieuwe uitstekende producten worden gelanceerd.”

Wat is op dit moment hét item uit de collectie.
“De ‘Evil eye halfrim pro’ is op dit moment onze absolute bestseller. Hij is extreem licht, komt met hoogtechnologische lenzen, is makkelijk te personaliseren (veren en neusbrug apart instelbaar), beschikt over een speciaal systeem om in een handomdraai de lenzen te wisselen, zorgt door de sterke kromming van de lenzen voor een breed gezichtsveld en optimale bescherming. Kortom; de ideale bril om welke sport ook te beoefenen.”

Voor meer informatie
Website: www.adidas.com/eyewear. Telefoonnummer: 076 542 02 01. Webshop:portal.silhouette.com.