TOP

Hoe gaat het met 10Days?

Het vrouwen- en kindermodemerk 10Days lanceert voor zomer 2015 een mannenlijn. Verder staan er twee winkelopeningen op de planning. Tijd voor een interview met medeoprichter en salesmanager Myon Veenendaal.

Waarom een mannenlijn?

“Dat was eigenlijk het enige dat nog ontbrak na vrouwenlijn. En de kinderlijn waar we twee jaar geleden mee zijn begonnen. We spreken met de vrouwenlijn een doelgroep aan die zich enorm kan identificeren met het merk. Daar hoort ook een type man bij. Voor vrouwen is 10Days stoer vrouwelijk en voor mannen is 10Days afgezwakt mannelijk.”

Welk type bedoel je?

10Days is voor de man die er casual en leuk uit wil zien, maar niet te ingewikkeld wil doen. Ik denk dat een grote groep mannen in Nederland zich daardoor aangesproken voelt. We hebben prachtige knitwear en goede shirts, zowel basis als fancy, met makkelijke broeken. Het accent ligt bij de mannen wel meer op de bovenstukken. 10Days is speels en comfortabel. En altijd met een twist. Stijlen die contrasteren  worden met elkaar gecombineerd. Het is best moeilijk uitleggen. Je moet het voelen.”

Hoe gaat het met 10Days in Nederland?

“We bestaan nu zeven jaar en we hebben in Nederland bijna 180 verkoopadressen met de vrouwenlijn. Met de kinderlijn zijn we nog aan het opbouwen, daarmee hebben we ongeveer zestig verkooppunten. We hebben ruim 40 shopklanten met de vrouwenlijn, dat zijn winkels die meer ruimte maken voor 10Days en het apart presenteren. Daar zit een enorme ontwikkeling in.”

Zijn dat shop-in-shops?

“Ja, maar het zit hem niet in de meubels, maar in het volume en de visual merchandising. De klanten kopen het merk dieper in en presenteren het apart, en vanuit 10Days begeleiden wij dat met de visual merchandising. De doorverkopen van onze shopklanten gaat meetbaar omhoog. Daarnaast openen we dit najaar een franchisewinkel op de Meent in Rotterdam en een pilotstore in de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam. De winkels worden qua interieur een mix van strak en warm, maar wel toegankelijk. In de sfeer van onze showroom, waar een groot kookeiland staat en een open haard. We gaan wel meer doen in de winkels dan alleen kleding, maar wat ga ik nog niet verklappen. De aanvulling zit hem in elk geval in onze eigen favorites”.

Het is het sterkst om 10Days apart te presenteren?

“Ja, dat is echt een voordeel. Het complete plaatje is de kracht van het merk. Door de catalogus die we meesturen met de eerste levering krijgen we altijd meteen nabestellingen binnen omdat winkeliers het gevoel hebben dat ze niet genoeg hebben ingekocht. Als ze bepaalde items in de juiste combinaties zien in de catalogus, willen ze het toch nog wel hebben.”

Hoe kijk je tegen online aan?

“10Days is echt een gevoel en dat moet je aan den lijve ondervinden. In de winkel dus. We hebben een webshop, maar we zetten de collectie pas een maand na de levering aan onze klanten online. We werken verder voornamelijk met webshops die een fysieke winkel hebben. Ik hoor van klanten wel dat ze 10Days goed verkopen online. Ik heb het idee dat als mensen hebben misgegrepen in de winkel ze online gaan zoeken.” 

Lookbook 15SU31619Lookbook 15SU31194