TOP

Hoe ga je showrooming tegen?

Wie denkt dat consumenten online oriënteren en kopen in de winkel heeft het mis. Steeds vaker vindt het tegenovergestelde plaats. Hoe voorkom je als winkelier dat jouw klanten alleen nog komen kijken?

Bijna tweederde van de consumenten die zijn smartphone tijdens het winkelen gebruikt, ziet af van een aankoop in de fysieke winkel. Een deel van de consumenten koopt het product online, terwijl een ander deel het product liever in een andere winkel koopt. Twintig procent ziet helemaal af van de aankoop. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van marketingbureau Trabedoubler onder 4.500 Europese smartphonegebruikers, die minstens één keer per maand webshoppen. Hoe ga je showrooming tegen?


“Gebrek aan omnichannel”

Maar liefst 44 procent van de consumenten maakt volgens het onderzoek al gebruik van zijn smartphone tijdens het winkelen (in de fysieke winkel). Wanneer tweederde van deze consumenten ‘afhaakt’, loop je dus een aanzienlijk deel van je omzet mis. Dat slechts één vijfde van de consumenten nog daadwerkelijk tot aankoop in die fysieke winkel overgaat, komt door het gebrek aan omnichannel, stelt Dan Cohen van Trabedoubler. Een winkelervaring is niet meer genoeg. “Consumenten gaan steeds vaker digitaal en willen ook de beste prijs.”


Naadloze ervaring

Een app of een voor de mobiel geoptimaliseerde website zorgt ervoor dat consumenten hun online aankoop eenvoudig kunnen afronden, óók – juist – tijdens fysieke winkelen. Wie dat wil kan in jouw winkel dan direct het product online (bij jou) bestellen. Ook sites die inspireren en de mogelijkheid bieden de juiste prijs te vinden zijn een omnichannel-oplossing. Bij Kleding.nl en Stylefruits.nl kan de consument inspiratie opdoen, zoeken naar de beste prijs én tot een aankoop overgaan.  Een naadloze winkelervaring dus. Waarom dan elders shoppen?


Persoonlijke aanbiedingen

Een offensieve strategie van Trabedoubler is om zelf klanten ‘weg te trekken’ bij de concurrent. “Kortingscodes en apps kunnen belangrijke middelen zijn om klanten te trekken, én te garanderen dat deze ook een aankoop zullen doen”, stelt Trabedoubler. Circa 44 procent van de consumenten gebruikt immers vouchers die zij op hun telefoon hebben ontvangen tijdens het winkelen. Het zijn met name de zogeheten Millennials die kortingscodes willen ontvangen. 


Zes tools

Ook op Retail Event Nederland stond het gebruik van online tijdens het winkelen centraal. Op het jaarlijkse evenement werden dan ook verschillende tools gepresenteerd om de winkelier te helpen de moderne consument ‘binnen te houden’. Zo zorgt een tablet in je winkel ervoor dat de consument uitverkochte producten direct online kan bestellen, garanderen digitale prijskaartjes de laagste prijs, en kunnen mobiele apps op het juiste moment de juiste aanbiedingen sturen naar jouw klanten. Lees hier meer!


Lees ook: mobiel is het helemaal!