TOP

H&M meest transparante modebedrijf, The Sting opent winkel met nieuwe formule, Modecentrum Theelen failliet

H&M is benoemd tot meest transparante modebedrijf, The Sting Companies lanceert een nieuwe formule en Modecentrum Theelen moet na 143 jaar definitief de deuren sluiten. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 april.

The Sting opent nieuwe winkel

Modebedrijf The Sting Companies opent een winkel in Rotterdam. In het voormalige pand van Hudson’s Bay aan de Koopgoot lanceren ze de nieuwe formule De Koopman, waar actuele mode tegen lage prijzen wordt verkocht. Er komen onder meer merken als Sutherland, Bella Ragazza en April Evil, meldt Retailnews. The Sting Companies huurt een totale oppervlakte van ongeveer tienduizend vierkante meter, verdeeld over de begane grond, kelder en eerste etage. Het gaat vooralsnog om een tijdelijke huurperiode. Als De Koopman een succes wordt, komen er waarschijnlijk meer filialen.

H&M meest transparante modebedrijf

Modeketen H&M voert de lijst met meest transparante modebedrijven aan in de Transparency Index 2020. Het Zweedse concern scoort 73 procent, gevolgd door C&A met 70 procent. Adidas en Reebok halen beide 69 procent. Esprit scoort 64 procent en wordt gevolgd door Patagonia en Marks & Spencer (elk 60 procent). De gemiddelde score is 23 procent. Slechte rapportcijfers zijn voor merken als Pepe Jeans, Bally, Max Mara, Mexx en Tom Ford; die scoren nul procent. Van de onderzochte merken komt bijna de helft niet boven de 20 procent. De Fashion Transparancy Index wordt jaarlijks sinds 2016 gemaakt door non-profitorganisatie Fashion Revolution. In de index worden de 250 grootste modebedrijven op vijf punten beoordeeld op de mate van openheid over werkomstandigheden waarin kleding wordt gemaakt en impact op het milieu.

Armedangels maakt statement: ‘Orders niet annuleren’

Het Duitse duurzame modelabel Armedangels annuleert geen bestellingen die reeds bij leveranciers zijn geplaatst. Dat laat ceo Martin Höfeler weten in een statement. Het bedrijf is van mening dat om alle betrokken partijen in de supply chain veilig te stellen, de productie voorgezet moet worden. “Het systeem moet veranderen”, stelt hij. Armedangels vindt dat het de problemen niet kunnen blijven doorgeven en heeft daarom besloten de orders bij productiepartners niet te annuleren. Door de coronacrisis is de hele mode-industrie geraakt en het modebedrijf vindt dat deze crisissituatie een uitgelezen periode is om dit kapotte systeem te heroverwegen. ‘Willen consumenten zich blijven laten misleiden door te geloven dat producten van vandaag morgen achterhaald zijn?’ En: ‘We vinden dat het zo niet langer kan. Let’s fix it!’

Modemerk Sam Friday bezorgt dezelfde dag

Kledingmerk Sam Friday gaat via het platform voor fietskoeriers Bringly, bestellingen in Amsterdam dezelfde dag bezorgen. Dat meldt Twinkle. Bringly stelt haar software ten tijde van corona beschikbaar voor retailers om fysieke winkels te transformeren tot lokale hubs om zo dezelfde dag te kunnen bezorgen. Klanten van Sam Friday uit Amsterdam die voor 14:00 uur bestellen, krijgen dezelfde avond nog hun bestellingen thuis. Sam Friday heeft vijf brandstores in Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Den Haag en Maastricht. Daarnaast runt het merk een webshop. Nu de winkels tijdelijk zijn gesloten, ligt de focus op online.

Modecentrum Theelen failliet

Modecentrum Theelen is failliet verklaard, zo meldt eigenaar Pieter Theelen in een persbericht. De zaak heeft vestigingen in Roggel, Boxtel, Panningen en Horst. Theelen was al lange tijd op zoek naar een overnamekandidaat, maar kon deze niet vinden. Het coronavirus heeft de onderneming de das omgedaan. Het echtpaar Theelen heeft zelf 58 jaar in de winkels gewerkt en vond het niet verantwoord om als 70-plussers de schulden te laten oplopen. Theelen schrijft: “Wij met ons team zijn er helaas tot onze grote spijt en met pijn in ons hart na 143 jaar niet in geslaagd onze Modecentra voort te zetten. Door de branchevervaging, de klimaatverandering, de outlets en de online verkopen liepen bij ons de omzetten terug en was ons bedrijf onvoldoende rendabel voor overname. Daar bovenop kwam het coronavirus en dit was uiteindelijk de druppel.”