TOP

H&M maakt pr-uitglijder, ‘Fashion Man’ krijgt werkstraf na bommelding en kledingarbeiders lopen miljarden aan salaris mis

Het Zweedse modebedrijf moest afgelopen weekend een pr-crisis te lijf bij dochterbedrijf &Other Stories. Verder: De Eindhovense Aydin A. krijgt drie maanden voorwaardelijk plus een werkstraf van 200 uur voor het doen van een valse bommelding, en kledingarbeiders hebben de afgelopen maanden miljarden aan salaris misgelopen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 10 augustus.

H&M in de problemen door racistische productnaam

H&M Group kon vol in de crisiscommunicatiestand dit weekend nadat in een intern productsysteem bij dochteronderneming &Other Stories de naam Nigga Lab Beanie was gebruikt voor een roze muts. Dat schrijft Adformatie. ‘We nemen het gebruik van racistisch beledigend taalgebruik uiterst serieus’, liet H&M weten in een persverklaring. ‘Terwijl er interne en externe onderzoeken plaatsvinden, hebben we het team en de managers die verantwoordelijk zijn voor dit deel van het bedrijf geschorst.’ De naam verscheen op een interne lijst van &Other Stories met artikelen voor het komende herfst- en winterseizoen. Onder elk product stond de ‘werknaam’ van het item – een soort codenaam die alleen door het bedrijf wordt gebruikt.

‘Fashion Man’ krijgt werkstraf na bommelding bij concurrerende modeweek

De Eindhovense Aydin A. krijgt drie maanden voorwaardelijk plus een werkstraf van 200 uur voor het doen van een valse bommelding op de Black Fashion Week in Rotterdam. Dat meldt het Eindhovens Dagblad. A. heeft de bommelding bekend, maar beweert deze onder bedreiging van een vuurwapen te hebben gedaan. Hij zou al jarenlang door een Nigeriaanse vrouw bedreigd worden. Aydin A. zou in dit geval zijn gedwongen een simkaart te kopen, naar een hotelkamer te komen, en daar via het prepaid-nummer de bommelding te doen – onder schot gehouden door twee mannen. Aydin A. weet volgens de rechter niet aannemelijk te maken dat dit waar is en veroordeelt A.

Kledingarbeiders lopen miljarden aan salaris mis door corona-pandemie

Arbeiders in kledingproductielanden zijn de afgelopen maanden voor tussen de 2,7 en 4,9 miljard euro aan salarissen misgelopen als gevolg van ontslagen en werkvermindering. Miljoenen medewerkers van kledingfabrieken over de hele wereld hebben maandenlang niet hun normale loon ontvangen of werden helemaal niet betaald, aldus een nieuw rapport van de Schone Kleren Campagne in samenwerking met het Worker Rights Consortium uit de VS. Sinds het begin van de coronacrisis verkeert de kledingindustrie in diepe recessie, eerst doordat grondstoffen en textiel uit China niet voorhanden waren en sinds maart doordat de vraag naar kleding in de Europa, de VS en Japan opdroogde als gevolg van de lock-downs.

Voetbalshop.nl opent elf winkels en wil de grens over

Online voetbalspeciaalzaak Voetbalshop.nl heeft vrijdag 7 augustus elf fysieke winkels geopend. Dat schrijft Vastgoedmarkt.nl. Ook zijn er plannen om buiten Nederland een plekje in de winkelstraat te bemachtigen. Zo wil de verkoper van voetbalproducten, die met 15 miljoen jaarlijkse bezoeken naar eigen zeggen marktleider is in de Benelux, de service naar klanten verder uitbreiden. Het bedrijf uit Woerden opende vrijdag de deuren in Amsterdam, Arnhem, Bergen op Zoom, Breda, Capelle aan de IJssel, Drachten, Gorinchem, Groningen, Leeuwarden, Roosendaal en Utrecht. In het najaar staat de opening van nog drie winkels gepland en begin volgend jaar staan er winkels in België op de planning, te beginnen in Antwerpen.

‘Liefde voor lokale winkel geeft krakende mode- en schoenenbranche nog enig houvast’

Dagblad Trouw publiceerde vorige week een verhaal over de zelfstandige moderetailer. Daarin wordt nog maar eens het mantra herhaald dat de afgelopen jaren ook op Textilia en andere modevakbladen te lezen valt: ‘Wie een modewinkel of schoenenzaak runt, moet samenwerken, merkgericht zijn en een webwinkel op orde hebben om te overleven.’ In het artikel komen verschillende moderetailers aan het woord, zoals Ben Kooyman van Modestal 2.0 in Putten. Ook aan het woord komen Jan van Herwijnen van Inretail en Olaf Zwijnenburg, retailspecialist bij de Rabobank.

Beeld: Pixabay