TOP

H&M Group verlaat Rusland, capsulecollectie Scotch & Soda voor bomen, Mango breidt uit in België

H&M vertrekt definitief uit Rusland. Scotch & Soda lanceert een uniseks capsulecollectie voor Trees for All. En Mango gaat uitbreiden in België. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 19 juli 2022.

H&M Group verlaat Rusland

H&M heeft aangekondigd binnenkort definitief te vertrekken uit Rusland. Dat meldt Retailtrends. De exit kost de retailer 196 miljoen euro en treft ruim zesduizend medewerkers. Rusland was de zesde grootste markt van het Zweedse modeconcern. Waar het bedrijf in veel landen de afgelopen jaren inzette op online en stenen winkels sloot, zette het in Rusland juist in op het openen van fysieke winkels.

Het gaat om winkels van H&M, Weekday en & Other Stories. H&M Group nam het besluit nadat de activiteiten in Rusland in maart waren gepauzeerd naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Inmiddels acht het bedrijf het onmogelijk om de activiteiten in Rusland voort te zetten gezien de huidige situatie. Ook grote bedrijven als Mango, Nike, Ikea, McDonald’s, Starbucks en Sephora zijn uit Rusland vertrokken of gaan er weg.

Capsulecollectie Scotch & Soda voor bomenplantproject

Scotch & Soda lanceert voor najaar 2022 een uniseks capsulecollectie voor volwassenen en kinderen in samenwerking met de stichting Trees for All, die herbebossingsprojecten uitvoert in Midden- en Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Nederland. De capsulecollectie bevat T-shirts, sweatshirts en joggingbroeken met speciaal ontworpen graphics. De items zijn gemaakt met innovatieve duurzame materialen. Zo zijn de T-shirts gemaakt van Pyratex-stof die bestaat uit 85% biologisch katoen en 15% Himalaya brandnetel en de sweatshirts en joggingbroeken van Pyratex-stof die bestaat uit 65% biologisch katoen en 35% bananenafval.

Een jaar geleden kondigde Scotch & Soda de samenwerking met Trees for All aan en er zijn al 193.948 bomen geplant. Dit wordt gevierd met deze capsulecollectie. Het merk publiceert het aantal geplante bomen op een speciale Trees for All-pagina op haar website.

Mango breidt uit in België

Mango wil de aanwezigheid in België versterken, meldt Fashion United. De Spaanse retailer heeft 84 winkels in België en wil de komende maanden twaalf nieuwe winkels openen. De afgelopen twee maanden openden al twee winkels in Brussel. In augustus opent een winkel Luik, waar als eerste winkel in België het nieuwe interieurconcept New Med wordt toegepast, dat is geïnspireerd door het leven aan de Middellandse Zee en waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt.

Campagne voor eerlijk loon

Vandaag is de Europese campagne over leefbare lonen gelanceerd: Good Clothes, Fair Pay door de Schone Kleren Campagne en andere organisaties. Het streven is om 1 miljoen handtekeningen van Europese burgers te verzamelen ter ondersteuning van het Europees burgerinitiatief (EBI) dat oproept tot concrete maatregelen om ervoor te zorgen dat werknemers in de kledingindustrie een leefbaar loon krijgen.

Het wetgevingsvoorstel zou betrekking hebben op alle merken en detailhandelaren die handel willen drijven in de EU, ongeacht of ze in de EU of elders gevestigd zijn. Dit voorstel gaat verder dan de onlangs voorgestelde EU Corporate Sustainability Due Diligence-richtlijn (CSDDD). Het EBI richt zich specifiek op leefbaar loon, heeft een bredere reikwijdte dan alleen grote bedrijven en roept op tot een klachtenmechanisme. De campagne loopt vanaf vandaag exact één jaar.

Top gun en hittegolf geven Ray-Ban boost

Door de populariteit van Top gun: Maverick, het vervolg op de iconische film uit de jaren tachtig, ziet de Amerikaans-Italiaanse zonnebrillenproducent Ray-Ban zijn verkoop pieken. Dat schrijft de Belgische krant De Standaard. Dat was ook al het geval na de eerste film in 1986. In het Verenigd Koninkrijk is de klassieke Aviator een van de best verkopende zonnebrilmodellen, samen met de Way­farer. Daarnaast geven de warme temperaturen de zonnebrillen sowieso al een boost. Vorige week waarschuwde de Britse weerdienst voor het dragen van ‘goedkope’ zonnebrillen zonder de juiste UV-bescherming, waardoor veel mensen voor een duurdere merkzonnebril kiezen.