TOP

Hier liggen de kansen voor Europese moderetailers

Uit onderzoek blijkt dat Europese fashion retailers de meeste kansen hebben in Polen, maar ook Italië, Denemarken, Oostenrijk én Nederland bieden perspectief. Met een webshop en social media gaat expansie gemakkelijker.

De Europese modebranche is langzaam maar beetje aan het herstellen. De afgelopen vijf jaar groeide de markt met circa drie procent. Ook de komende jaren is de groei minimaal. Waar liggen wel kansen? Onderzoeksbureau Verdict onderzocht het.

Polen

Van alle 28 onderzochte markten in Europa wordt verwacht dat Polen de komende vijf jaar de grootste economische groei zal doormaken. De Poolse kledingmarkt wordt verwacht met 26,6 procent te groeien tussen 2014 en 2019. Dit is een stijging van 2 miljard euro. Vergeleken de totale Europese markt is deze groei dus relatief beperkt. Toch de focus op Polen? Van alle internetgebruikers zijn Polen het langste online. Polen én Russen brengen maar liefst 4,8 uur per dag op internet door. Een webshop of online marketing is hier dus geen overbodige luxe. Duitsland is eveneens een goede optie!

Online 

Ook in het algemeen liggen er online Europese kansen. De Europese kledingmarkt zal online met 134 procent groeien tussen 2014 en 2019. Verwacht wordt dat de gehele Europese online modebranche in 2019 65 miljard euro waard zal zijn. Dat is 20 procent van de totale modebranche.

Value retailers

In Griekenland en Spanje heeft de economische crisis de afgelopen jaren het hardst toegeslagen. De werkloosheid is in deze landen het hoogst, waardoor ook de koopbereidheid van de consument is aangetast. Value retailers als Primark kunnen hier juist hun voordeel mee doen.

Italië, Denemarken, Oostenrijk én Nederland

Verdict verwacht ook meer consumenten om online over de grens te shoppen bij webwinkels uit Italië, Denemarken, Oostenrijk en Nederland. Deze markten hebben een relatief nog onderontwikkelde online markt. Retailers hebben in deze landen nog weinig geïnvesteerd, er zijn minder betrouwbare postdiensten, of de consument heeft online nog niet helemaal omarmd. Dit zal komende vijf jaar veranderen. Online expansie is daarbij flexibeler en goedkoper dan het openen van fysieke winkels over de grens. Vergeet je webshop niet aan het land aan te passen! 

Social media

Net als Polen is ook Italië een echt ‘social media-land’. Dit biedt extra online kansen. Overigens zijn niet alle sociale media in dezelfde Europese landen populair. In Polen is er Nasza-klasa, in Frankrijk heb je Skyrock, en ga zo maar door. Retailers die daarop inspelen bereiken een nog groter publiek.

Lees ook: Zó gaat Europa om met social media.