TOP

“Het is oneerlijk: merken met een eigen webwinkel”

De Bengels poll 'Eerlijk of oneerlijk: merken die een eigen webwinkel beginnen?" trok meer dan 100 modeprofessionals die hun stem uitbrachten. Een van de stemmers ziet een toekomst met een soort gefranchisede webwinkel voor de winkelier. In deze analyse van de reacties kun je lezen hoe.

Een ruime meerderheid (73%) van de stemmers vindt het oneerlijk wanneer een van zijn leveranciers met een eigen webwinkel begint. “Het vertrouwen is geschaad”, vindt bijvoorbeeld Edith Schaap, die reageerde op het belrondje naar aanleiding van deze poll. Ook vreest men voor ‘nog meer gestunt met prijzen’, als de leverancier zijn klanten wil teasen. Winkeliers met een stenen winkel staan hierin niet alleen. Ook webwinkeliers (met verschillende merken in hun onlinewinkel) voelen zich bedreigd. Ze vinden de calculatie die de leverancier rechtstreeks aan de consument kan berekenen net zo goed oneerlijk. “Bovendien heeft het merk alles in ruime voorraad. Daar kan de winkelier niet tegenop”, meldt Zazou, maar ook Ingrid Kranenburg.

Slim
Modeprofessionals die het slim vinden zijn er ook. In totaal betrof dit 26 % van de stemmers op de poll. Bram bestempelt het openen van een webwinkel zelfs als een noodzaak: “Om een verstandige voorraad aan te houden voor de winkelier, hebben we een extra kanaal nodig. Aan het gestunt met prijzen moet wel een einde komen, want daar is niemand bij gebaat en toch gebeurt het elk seizoen weer.”

Franchise?
Petra de Haas denkt dat leveranciers en winkeliers elkaar nodig hebben: “Niet de winkelier die al jaren de klant helpt in de kou laten staan, maar de buit eerlijk verdelen. Kijk ook verder dan je eigen straatje en stel een merkenpakket samen dat niet op elke (digitale)straat hoek verkrijgbaar is.”

Jean gaat een stapje verder met een concrete samenwerkingsvorm tussen winkeliers en leveranciers: “Wat zou je zeggen van een online-brand-shop, aangeboden door de leverancier. Hier verkoopt de winkelier online vanuit de voorraad van het merk, zonder er verder omkijken naar te hebben. Bestellingen worden vanuit het magazijn van het merk geleverd en de opbrengsten worden gedeeld met de winkelier.”

Klik hier om alle reacties op het belrondje te lezen.

Lees hier de aanpak van Lisette in ‘Zo doe ik het’