TOP

Hema mogelijk weg uit Duitsland, My Jewellery opent in Antwerpen en Zeeman lanceert zwangerschapslijn

Hema neemt de activiteiten in Duitsland onder de loep. My Jewellery opent de eerste buitenlandse winkel. En Bestseller, H&M en Adidas investeren miljoenen in Finse circulaire vezelinnovatie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 6 juli 2021.

Hema heroverweegt activiteiten Duitsland

Hema overweegt uit Duitsland te vertrekken, net zoals het vorige week aankondigde de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk te staken. Dat schrijft Retailtrends. Het bedrijf gaat de activiteiten in Duitsland opnieuw bekijken. Eind oktober volgt een besluit over de toekomst op de Duitse markt. Dan komt het nieuwe management van Hema met een nieuwe strategie. Hema kondigde afgelopen week aan de zes winkels in het Verenigd Koninkrijk na de zomer permanent te sluiten. De warenhuisketen wil zich focussen op zijn kernmarkten. “We hebben nooit een solide positie in de Engelse markten weten op te bouwen”, zegt de nieuwe ceo Saskia Egas Reparaz.

My Jewellery opent eerste winkel over de grens

Het Nederlandse accessoires- en kledinglabel My Jewellery opent binnenkort de eerste buitenlandse winkel in Antwerpen. In België is het merk al goed vertegenwoordigd via wholesale. Bovendien opent op 17 juli ook een nieuwe winkel in Den Haag, de zeventiende in Nederland. De winkel komt in het voormalige pand van Mango Man en telt twee verdiepingen. Alle nieuwe winkels worden ingericht volgens het nieuwe winkelconcept zoals dat in de nieuwste winkels in Leiden en Nijmegen is toegepast, met houten wanden, betonnen vloeren, gouden stellingen, witte presentatiekubussen en roze accenten als velvet gordijnen, poefjes en neonletters.  “We willen landelijke dekking en in alle belangrijke steden een winkel hebben, maar met 25 winkels zitten we wel aan de max zoals ik het nu zie”, zegt oprichter en directeur Sharon Hilgers in een interview in de vrouwenmodespecial van Textilia, die vandaag verschijnt. “We zien ook potentie om te groeien in het buitenland, maar wel stap voor stap. Onze webshop is sinds kort vertaald in het Engels en Duits. In de toekomst is het interessant om misschien een winkel in Duitsland te openen.”

Bestseller, H&M en Adidas investeren in circulaire textielvezel

Modebedrijven Bestseller, H&M en Adidas investeren gezamenlijk 30 miljoen euro in de Finse textieltechnologiegroep Infinited Fiber Company. Infinited Fiber Company gaat de investering te gebruiken ter voorbereiding van de bouw van de nieuwe fabriek in Finland. Bestseller en H&M waren al betrokken bij het bedrijf, Adidas is een nieuwe investeerder. Tegelijkertijd hebben Bestseller en H&M een meerjarige verkoopovereenkomst getekend om de vezel Infinna af te nemen. Infinna is een vezel die lijkt op en aanvoelt als katoen, maar wordt gemaakt uit op cellulose gebaseerde grondstoffen, zoals katoenrijk textielafval. De circulaire vezel is biologisch afbreekbaar en bevat geen microplastics. Aan het einde van hun levensduur kunnen kledingstukken die ermee zijn gemaakt samen met ander textielafval in hetzelfde proces worden gerecycled.

Zeeman lanceert zwangerschapscollectie

Zeeman lanceert een eerste zwangerschapscollectie die volledig draait om comfort. Naast broeken, jeans, jurk, rok en extra lange T-shirts is er ook een nachthemd en voedingsbeha. Allemaal gemaakt van duurzame materialen en in zachte stretchstoffen. Zeeman signaleerde de behoefte aan een zwangerschapslijn op basis van de online zoekresultaten en de vraag van de consument in de winkel en de klantenservice. De prijzen liggen in het lage segment en lopen van 6,99 euro tot 15,99 euro.

‘H&M, Nike en Primark zetten fabrieksarbeiders onder druk tijdens pandemie.’

In een nieuw onderzoeksrapport stelt Schone Kleren Campagne dat H&M, Nike en Primark tijdens de corona-pandemie fabrieksarbeiders in Bangladesh, Cambodja en Indonesië onder druk hebben gezet om door te werken voor minder loon. Meer dan de helft van de 49 werknemers die werden geïnterviewd voor het rapport Breaking Point geeft aan dat ze tijdens de pandemie te maken kregen met loonsverlagingen. Bijna 70% van de ondervraagden heeft periodes doorgemaakt waarin ze hun normale loon niet kregen. Het onderzoek geeft verder aan dat er tijdens de pandemie loondiefstal zou hebben plaatsgevonden in de toeleveringsketens van H&M, Primark en Nike. Het gemiddelde maandinkomen van de geïnterviewde werknemers is sterk gedaald. Bovendien melden werknemers verhoogde productiedoelstellingen, onveilige werkomstandigheden en intimidatie door het management. Daarnaast werd de situatie door de drie modebedrijven verergerd door het annuleren van bestellingen en eenzijdig te besluiten betalingen te verlagen.