TOP

HBD: Internetgebruik detailhandel groeit gestaag

75 Procent van de ondernemers in de detailhandel beschikt inmiddels over een internetaansluiting in de winkel, blijkt uit de HBD Monitor ICT 2008. Twee jaar geleden was dit nog 61 procent.

De verschillen tussen de diverse branches zijn behoorlijk groot. 94 procent van consumentenelektronicawinkels gebruikt internet, tegen 62 procent van de food-speciaalzaken. 95 Procent van de ondernemers in de detailhandel beschikt over een of meer computers, al dan niet in een netwerk. In 2006 was dit nog 87 procent.

Scannen aan de kassa groeit geleidelijk. Gemiddeld maakt 40 procent van de detaillisten er gebruik van.

Eigen site
63 Procent van de ondernemers in de gevestigde detailhandel heeft een eigen website; in 2006 was dit nog 52 procent. Woon- en verlichtingswinkels hebben met 86 procent het vaakst een eigen site.

Ondernemers gebruiken hun website in de eerste plaats voor het geven van informatie, gevolgd door het verlenen van klantenservice en online verkopen.

Ongeveer 2.500 ondernemers, met name uit het midden- en kleinbedrijf, deden aan dit onderzoek mee.

De HBD Monitor ICT 2008 is te downloaden via de website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Via de website van Optimaal Digitaal kunnen ondernemers informatie krijgen om hun onderneming te verbeteren.